BRK VEIERLAND

Tilbake til søk
VEIERLAND
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering Bygget som Bark med 4 master.
Kallesignal KDVJ
Byggeår 1888
Leveringsmåned August
Byggenr 179
Bruttotonn/BT 2.151
Nettotonn/NT 1.941
Dødvekt/TDW 3.300
Skrog LOA 271,6`
Bredde 40,5`
Dypgående 26,3`
Skipsbeskrivelse Seilskip Bark
Skipsfunksjon/bruk Seilskip
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1911 - 1927
Norge
Sted Glasgow, Port Glasgow
Reg havn Sandefjord

ex ALONSO, ex TINTI HILL

1888 Bygget som jern bark TINTO HILL ved Russell & Co, Kingston Yard, Port Glasgow, Skottland for John Robert Dickson & Co. Sjøsatt 26/07-1888. Overlevert i august og registrert i Glasgow.
1904 Solgt til J. M. Campbell & Son. Glasgow.,
1910 Overtatt av The Alliance Shipping Co. Ltd., Glasgow. Innkjøpt fra Skottland av A/S Bas (N. T. Nielsen Alonso), Sandefjord.
1911 Ankom Sandefjord som ALONSO for første gang i april, som det største seilskip som inntil da hadde vært i Sandefjord. Undergikk ombygging til hvalkokeri og gjennomgikk samtidig en gjennomgående klassifisering.
Fungerte som flytende hvalkokeri fra 1911 til 1916.
Ble satt inn i fangst fra Elephant Bay, Angola, Vest Afrika med to hvalbåter, BAS (264 brt, bygget 1903)og BET (92 brt, bygget 1882). Sesongen varte fra mai til november.
1912 Dette året ble det foretatt en oppgradering av skuta. Faste tanker ble montert, hakkekniver, kjøttelevator og en del andre nødvendige forbedringer til en pris av kr. 64.377
1913 For sesongen 1913 ble en annen hvalbåt leid inn.
Kapasiteten på de nye tankene var 5.000 fat.
1916 Satt inn i fraktfart igjen.
1917 Fortsetter fraktfart gjennom hele året.
1918 ALONSO gikk fra Syd-Georgia 09/01. med kurs for Geelong, Australia. Ankom Geelong 23/02 hvor hun lastet hvete for USA. Ankom Philadelphia, USA 24/07. Fikk en last fra USA til Australia, men fikk ikke laste før oktober grunnet godkjennelse av det amerikanske Freight Board uteble. ALONSO gikk fra Philadelphia 21/12 med kurs for Sydney i Australia etter forhandlinger mellom britiske og amerikanske myndigheter og Nordisk Skibsrederforening om erstatning. Befrakter måtte deponere $15.000.
1919 Ankom Sydney 24/03-1919. Den var da sluttet med hvete til USA., men destinasjonen ble forandret til UK og frakten til 170/-. Avseilte fra Sydney 22/05 og ankom Sharpness, UK 22/09.
Efter endt utlossing der gjennomgikk skipet spesiell survey nr. 1. Ny frakt deretter fra Newport, Wales, UK til Buenos-Aires, Argentina med kull à 40/-.
Under buksering ut fra Sharpness til Newport møtte skipet det uhell å grunnstøte. Dog heldigvis uten å ta skade. Av den årsak blev det dokket for besiktelse i Newport før lastning.
Skipet avseilte fra Newport til Buenos-Aires med sin kullast 27/11
1920 Passerte Montevideo den 14/01 og ankom Buenos-Aires 15/01.
1924 På reise fra Skottland til Kristiania (Oslo) med kull grunnstøtte 11/01 ved Bliksund 3 mil øst for Kristiansand. Bergingsbåtene URÆDD og SPEIDER kom til assistanse. ALONSO hadde mye hardt vær på turen over Nordsjøen. Hadde brukt 21 døgn så langt.
1925 Gjorde sin siste reise, med start i Spring, NSW, Australia med avgang 24/04-1925 med en last korn. Ankom Falmouth, England 24/09-1925 etter 153 dager i sjøen. Losset i Liverpool før hun gikk i opplag i Sandefjord.
1926 Omdøpt til VEIERLAND i juni, men kom aldri i fart under det navnet.
1927 Solgt til opphugging. Hugget i fjerde kvartal i Danmark.

Sandefjords siste seilskip. Var ikke i fart.

Bokmål

  • VEIERLAND

    VEIERLAND
  • VEIERLAND

    VEIERLAND
1926-27 H. Horntvedt
A. Stub
O. Olaussen
Kilde: Boka: Seilskip i Sandar og Sandefjord av Haakon Hansen og Johan Knap
Utarbeidet av: Bearbeidet: Marita S. Austenå
   
https://www.sandefjordshistorie.no