D/S KRONPRINS OLAV

Tilbake til søk
KRONPRINS OLAV
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal MDJW
Byggeår 1907/08
Byggenr 529
Bruttotonn/BT 3.923
Nettotonn/NT 2.509
Dødvekt/TDW 7.000
Skrog LOA L: 360.1' - B: 52.1' - D: 25.7'
Skrog LBP L: 360.1'
Bredde 52.1'
Dypgående 25.7'
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Bommer og vinsjer
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 26.0"-42.0"-70.0", slag 48", 411 NHK 2.500 IHK
Maskin-/motorbygger North Eastern Marine Engineering Co, Wallsend, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Middlesbrough
Reg havn Sandefjord

1907 Bygget som dampskip KRONPRINS OLAV ved Sir Raylton Dixon & Co. Ltd., Cleveland Dockyard, Middlesbrough, UK for A/S D/S Kronprins Olav (Johan Bryde), Sandefjord. Sjøsatt 12/06-1907. Overlevert i august.
1910 Kolliderte med engelske MONTCALM i klarvær i nærheten av Traverse fyret i St. Lawrence elven og fikk betydelig skade. Det formodes at det var en umotivert ordre fra losen som var årsaken til uhellet. Saken ble henlagt.
1915 Forlot Sydney, Nova Scotia (CB), Canada med kull for Montreal, Canada og forsvant 26/12.med hele besetningen på 30 mann. Det skal ikke ha vært miner eller ubåter i farvannet (Ifg. Lloyds Quarterly returns forlot fartøyet Sydney 25.09.)

1907 Built as steam ship KRONPRINS OLAV by Sir Raylton Dixon & Co. Ltd., Cleveland Dockyard, Middlesbrough, UK for A/S D/S Kronprins Olav (Johan Bryde), Sandefjord. Launched 12/06-1907. Delivery took place in August.
1910 Collided with British ship MONTCALM in clear weather near the Traverse Lighthouse in the St. Lawrence River and suffered significant damage. It is assumed that it was an unjustified order from the pilot that was the cause of the accident. The case was dropped.
1915 Left Sydney, Nova Scotia (CB), Canada with a load of coal bound for Montreal, Canada and disappeared 26/12. with the whole crew of 30. It was not reported any mines or submarines in the area at that time (acc. Lloyds Quarterly returns the ship left Sydney on 25/09.)

  • KRONPRINS OLAV

    KRONPRINS OLAV
Kilde: www.skipet.no (skipsregister), Miramar Ship Index, teeebuiltships.co.uk
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no