D/S SPRING
Tilbake til søk
1883 Bygget som ISLE OF ELBA av T. & W. Smith, North Shields, England for Dixon, Robson & Co., Newcastle, England. Sjøsatt 23/07.
1897 Solgt til A/S Spring (Hjalmar Siegwarth), Kristiania. Omdøpt til SPRING.
Ny kjele montert:
1 x dampkjel med dim.: 14,0’ x 10,6’ og 3 fyrganger. Samlet
heteflate 1.925 ft². Arbeidstrykk 90 psi. Bygget i 1897 av Nylands Verksted, Kristiania.
1911 Thor Thoresen jr, Kristiania ble manager.
1912 Solgt til A/S Spring (Jacobsen & Co.), Langesund.
1914 Sank 16/01 ved Ramsøy i Hjeltefjorden etter kollisjon med lokalbåten DS HERDLA av Bergen.
SPRING var på reise fra Tyne, England til Trondhjem med kull.
1883 Built as ISLE OF ELBA by T. & W. Smith, North Shields,
England for Dixon, Robson & Co., Newcastle, England.
1897 Sold to A/S Spring (Hjalmar Siegwarth), Kristiania.
Renamed SPRING. New boiler installed:
1 x boiler with dim.: 14,0’ x 10,6’ and 3 furnaces. Total heated
area 1.925 ft². Working pressure 90 psi. Built in 1897 at
Nylands Verksted, Kristiania.
1911 Thor Thoresen jr, Kristiania became manager.
1912 Sold to A/S Spring (Jacobsen & Co.), Langesund.
1914 Sank 16/01 at Ramsøy in Hjeltefjord in collision with coaster SS HERDLA of Bergen.
SPRING was on a voyage from Tyne, England to Trondheim with coal.