D/S SKJÆREG

Tilbake til søk
SKJÆREG
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1084048
Klassifisering Lloyd’s +A1*1
Kallesignal MBLD
Byggeår 1880/09
Byggenr 94
Bruttotonn/BT 1.019
Nettotonn/NT 584
Skrog LOA L: 201,0’-B: 32,4’-D: 14,2’.
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x dampkjele (boiler) med 3 fyrganger. Heteflate 1.420 ft2. Arbeidstrykk 160 psi.
Kjelebygger J. Jones & Sons, Liverpool, England.
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger J. Jones & Sons, Liverpool, England.
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Newcastle, Wallsend
Reg havn Langesund

1880 Bygget som BENEFACTOR av Willem H. Potter & Son, Liverpool, England for Jos. Hoult, Liverpool.
1884 Overført til Steam Ship Benefactor Co. Ltd (Jos. Hoult), Liverpool.
1890 Solgt til Benefactor Steam Ship Cardiff Co. Ltd (Duncan, Valette & Co.), Cardiff, Wales.
1895 Manager: J. T. Duncan & Co., Cardiff.
1898 Solgt til Halmstadt Shipping Co. Ltd, Sunderland, England. Omdøpt til HALMSTAD.
1903 Solgt til H. E. Hansen, Lillesand. Omdøpt til AGERØEN.
1906 Solgt til A/S D/S Agerøen (H. E. Hansen.), Kristiansand.
1915 Solgt til Transport A/S Ferro (R. Blakstad), Kristiania. Omdøpt til FERRO.
1916 Solgt til A/S Skjæreg (Jacobsen & Co.), Langesund. Omdøpt til SKJÆREG.
1916 Oppbrakt 27/08 av den tyske ubåten UB 27 (Kapitänleutnant Victor Dieckmann) i Nordsjøen mens hun var på reise fra Halmstad, Sverige til Hull, England med trelast. Tatt som god prise.
1917 Tatt i bruk som tysk armetransport (Schiffahrt Abtielung beim Chef des Feldeisenbahnwesens).
1920 Brukt av den tyske marinen til kulltransport.
1921 Solgt til Emil R. Retzlaff, Stettin, Tyskland. Omdøpt til GRIMGERDE.
1922 Kolliderte 01/06 med britsk SS DALTON mens hun var på reise fra Bilbao, Spania til Middlesbrough, England med malm. Drev på land neste dag ved Saltwick, York, England.

1880 Built as BENEFACTOR by Willem H. Potter & Son, Liverpool, England for Jos. Hoult, Liverpool.
1884 Transferred to Steam Ship Benefactor Co. Ltd(Jos. Hoult), Liverpool.
1890 Sold to Benefactor Steam Ship Cardiff Co. Ltd (Duncan, Valette & Co.), Cardiff, Wales.
1895 Manager: J. T. Duncan & Co, Cardiff.
1898 Sold to Halmstadt Shipping Co. Ltd, Sunderland, England. Renamed HALMSTAD.
1903 Sold to H. E. Hansen, Lillesand. Renamed AGERØEN.
1906 Sold to A/S D/S Agerøen (H. E. Hansen.), Kristiansand.
1915 Sold to Transport A/S Ferro (R. Blakstad), Kristiania. Renamed FERRO.
1916 Sold to A/S Skjæreg (Jacobsen & Co.), Langesund. Renamed SKJÆREG.
1916 Captured 27/08 by the German submarine UB 27 (Kapitänleutnant Victor Dieckmann) in the North Sea whilst on a voyage from Halmstad, Sweden to Hull, England, with wood.
Condemned by prize court.
1917 Used for German Army transport (Schiffahrt Abtielung beim Chef des Feldeisenbahnwesens).
1920 Used as German Naval collier.
1921 Sold to Emil R. Retzlaff, Stettin, Germany. Renamed GRIMGERDE.
1922 In collision 01/06 with British SS DALTON and drifted ashore next day at Saltwick, York, England whilst on a voyage from Bilbao, Spain to Middleborough, England with ore. Total loss. Sold for demolition.

  • 1916 DS SKJÆREG

    1916 DS SKJÆREG
  • 1916 DS SKJÆREG

    1916 DS SKJÆREG
  • 1916 DS SKJÆREG

    1916 DS SKJÆREG
14 mann.
Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke.
Utarbeidet av: Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no