FRG TRANSATLANTIC

Tilbake til søk
TRANSATLANTIC
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering +100A1
Byggeår 1894
Leveringsmåned juni
Byggenr 213
Bruttotonn/BT 1.847
Nettotonn/NT 1.678
Skrog LOA 270,7`
Bredde 39,0`
Dypgående 22,6`
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1917 - 1917
Norge
Sted PortGlasgow
Reg havn Sandefjord

1894 Bygget som fullrigger MERSEY av Charles Connell & Company, Scotstoun Yard, Glasgow, Scotland for James Nourse Ltd, London, England. Sjøsatt 24/05, ferdigstilt i juni.
1897 Solgt til C. A. Hampton & E. Bromehead (James Nourse), London.
1902 Solgt til James Nourse Ltd, London.
1908 Solgt til Oceanic Steam Navigation Co. Ltd (H. Concanon), Liverpool, England.
1909 Registreringshavn endret til Bridgetown, Barbados.
1911 Registreringshavn endret til Liverpool. Skipet tatt i bruk som treningsskip for kadetter fram til 1915. Hadde køyer for 60 kadetter. Gjorde 6 turer på Australia.
1914 Fikk installert radio, muligens som det første seilskip.
1915 Solgt i april til A/S Transatlantic Motor Ship Co. (Chr. Hannevig), Kristiania. Omdøpt til TRANSATLANTIC.
1916 Solgt til Chr. Nielsen, Kristiania.
Videresolgt i desember til Kristiania Skoleskib (R. Stephansen), Kristiania. Omdøpt til CHRISTIAN RADICH.
1917 Solgt til Leif Bryde, Sandefjord. Omdøpt til TRANSATLANTIC.
Videresolgt i juli til Skibs-A/S Randø (Christianssands Shipping Co. Ltd), Kristiansand.
1918
 Omdøpt til DVERGSØ i januar.
1922 Solgt til Skibs-A/S Otra (Lars Jørgensen), Kristiansand.
Videresolgt til Svelviks Rederi (Lars Jørgensen, Kristiansand), Svelvik.

  • TRANSATLANTIC

    TRANSATLANTIC
  • TRANSATLANTIC

    TRANSATLANTIC
1915-16 Carl Johansen
1917-18 Nielsen
1918- Chr. Olsen
1920- E. A. Olsen

1894 Bygget som fullrigger MERSEY av Charles Connell & Co., Scotstoun, Glasgow, Scotland for White Star Line, Liverpool, England. Brukt som skoleskip.
1915 Solgt til A/S Transatlantic Motorship Co. (Chr. Hannevig), Borre, Horten. Omdøpt til TRANSATLANTIC.
1916 Solgt til Kristiania for å bygges om til skoleskip igjen.
Ombyggingen ble funnet for dyr så hun ble videresolgt.
1917 Solgt til Christianssands Shipping Co., Kristiansand. Leif Bryde hadde den i noen mnd. i 1917
1918 Omdøpt til DVERGSØ.
1920 Solgt til Lars Jørgensen, Kristiansand.
1922 Lars Jørgensen flyttet til Svelvik.
1923 Solgt til England i 2. kvartal for hugging.

   
https://www.sandefjordshistorie.no