D/S EVVIVA

Tilbake til søk
EVVIVA
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 5600707
Klassifisering DnV A1-1N
Byggeår 1895
Bruttotonn/BT 532
Nettotonn/NT 309
Dødvekt/TDW 750 T.dw
Skrog LOA L: 162,9’-B: 25,8’-D: 15,0’.
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x dampkjele (boiler) med dim.: 10,7’ x 9,0’ og 2 fyrganger. Arbeidstrykk 175 psi.
Kjelebygger Laxevaags Maskin- & Jernskipsbyggeri, Bergen, Norge
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 11,5"-18,0"-29,5", slag 24,0", 57 NHK
Maskin-/motorbygger Laxevaags Maskin- & Jernskipsbyggeri, Bergen, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Bergen
Reg havn Langesund

1895 Bygget som EVVIVA av Brunchorst & Dekke, Bergen forWilliam Hansen m. fl., Bergen.
1910 Solgt i april til A/S Evviva (Jacobsen & Co.), Langesund.
1914 Solgt i februar til A/S Haraldsens Dampskibselskap(Haraldsen & Søn), Tønsberg. Omdøpt til HAVLYST.
1917 Stanset og skutt i senk 02/04 av den tyske ubåten U 54 (Kapitänleutnant Freiherr Volkhard von Bothmer) i posisjon 57.30N-06.50Ø, syd for Ryvingen, mens hun var på reise fra
Sandefjord til Hull, England i ballast. Kaptein Birger Larsen med 7 mann gikk i styrbord livbåt og kom inn til Farsund tidlig neste morgen. 1. styrmann Wilhelm Larsen med 4 mann gikk i babord livbåt

1895 Built as EVVIVA av Brunchorst & Dekke, Bergen forWilliam Hansen et. al., Bergen.
1910 Sold in April to A/S Evviva (Jacobsen & Co.), Langesund.
1914 Sold in February to A/S Haraldsens Dampskibselskap (Haraldsen & Søn), Tønsberg. Renamed HAVLYST.
1917 Captured, shelled and sunk 02/04 by the German submarine U 54 (Kapitänleutnant Freiherr Volkhard von Bothmer) in position 57.30N-06.50E, South of Ryvingen, whilst
on a voyage from Sandefjord to Hull, England in ballast.
Captain Birger Larsen with 7 men abandoned in starboard lifeboat and landed at Farsund early next morning.
1st. Officer Wilhelm Larsen with 4 men abandoned in port lifeboat  and landed in Egersund the next day at 1200 hrs.

 

 

  • 1910 DS EVVIVA

    1910 DS EVVIVA
Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Sjøforklaringer over Norske Skibes Krigsforlis 1917, uboat.net.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no