BRK MAGNAT (2)

Tilbake til søk
MAGNAT (2)
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV A1
Kallesignal JDMP
Byggeår 1879
Bruttotonn/BT 604
Nettotonn/NT 581
Skrog LOA L: 157,6’-B: 31,6’-D: 18.5’.
Skipsbeskrivelse Seilskip Bark
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motordetaljer Seilskip, bark
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1909 -
Norge
Sted Kristiansand, Lund
Reg havn Langesund

1879 Bygget som bark NOR av Otters værft (M. Knudsen), Lund. Kristiansand for H. Natvig m. fl., Kristiansand.
1901 Solgt til Skibs-A/S Nor (Gottfr. Rasch), Fredrikshald.
1903 Ombygget.
1904 Solgt til Ludvig Larsen, Fredrikshald.
1909 Solgt til A/S Eidsiva (Jacobsen & Co.), Langesund. Omdøpt til MAGNAT.
1910 Forsvant 27/09 under en reise fra London, England til Kristiania med koks. Det eneste spor som ble funnet var en livbøye som ble funnet på kysten av Belgia. 
10 mann omkom.

1879 Built as Barque NOR by Otters værft (M. Knudsen), Lund. Kristiansand for H. Natvig et. al., Kristiansand.
1901 Sold to Skibs-A/S Nor (Gottfr. Rasch), Fredrikshald.
1903 Converted.
1904 Sold to Ludvig Larsen, Fredrikshald.
1909 Sold to A/S Eidsiva (Jacobsen & Co.), Langesund.
Renamed MAGNAT.
1910 Lost 27/09 during a voyage from London, England to Kristiania with coke. The only trace found was a life buoy found on the coast of Belgium.
10 men was lost.

  • 1909 Bark MAGNAT

    1909 Bark MAGNAT
Skipsførere: J. T. Andersen J. Steinert 1883/86-, 1898 Johs. Sørensen 1901- C. J. Sundeby 1905 C. F. Olsen -1909. Joh. Wenstøp 1909-10 (+).
Kilde: DnV, Lloyd’s, Mystic Seaport, Malmstein Registeret, Våre Seilskuter Skien, Porsgrunn, Brevik, Langesund Bind III, Norske Seilskuter Bind 1-6.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no