FLUGT
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1058787
Kallesignal HMKQ
Byggeår 1871
Byggenr 26
Bruttotonn/BT 798
Nettotonn/NT 476
Skrog LOA L: 200,6’-B: 28,5’-D: 15,0’.
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 2-trinns ekspansjon, 2-sylindret, syl. dim.: 30,0" - 58,0", slag 36,0", 98 HK
Maskin-/motorbygger Blair & Co. Ltd., Stockton, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Whitby
Reg havn Langesund

1871 Bygget som WHITEHALL av T. Turnbull & Son, Whitby, England for T. Turnbull & Son, Whitby.
1887 Solgt til H. D. Pilcher, Whitby/London, England.
1891 Solgt til H. C. Smith, Whitby. Installert ny dampmaskin og ny kjele.1 x dampmaskin type triple exp.,
3-sylindret, syl. diam.:15,0"–25,5”–42,0", slag: 33,0". 92 NHK. Bygget av Blair & Co.Ltd, Stockton, England. 
1 x dampkjele med dim.: 12,0’ x 10,3’ og 3 fyrganger.
Arbeidstrykk 150 psi. Bygget i 1891 av Wallsend Slipway Co. Ltd, Newcastle, England.
1893 Solgt til O. Thoresen, Tønsberg.
1895 Solgt til A. Monsen, Tønsberg. Omdøpt til FLUGT.
1899 Solgt til Rederiselskapet Flugt (Fred. Olsen), Kristiania.
1904 Kolliderte 05/06 med  SS BRITANNIA ca. 42 nm syd for
Flamborough Head, England. BRITANNIA sank.
1908 Overtatt av A/S Bonheur, Kristiania. Samme manager.
1911 Solgt til  A/S D/S Flugt (Jacobsen & Co.), Langesund.
1918 Overtatt av The Shipping Controller (Witherington & Everett), London.
1919 Tilbakelevert eierne..
1920 Solgt til A/S Furuland (Samuel Ugelstad), Brevik.
1922 Solg til A/B Möller, Persson & Co., Stockholm, Sverige. Omdøpt til SIKLA.
1923 Solgt til Rederi-A/B Roland (Hugo Boklund), Stockholm.
1926 Solgt til Nordische Dampfer Reed. (Lilienfeld & Oldendorff), G.m.b.H.), Lübeck, Tyskland.
Omdøpt til MAGNET.
1930 Solgt til Gius. Riccardi fu Giacomo, Napoli, Italia. Omdøpt til NEMI.
1932 Sank 18/05 etter å ha sprunget lekk ca. 15 miles syd- vest av Capo Spartivento, Sardinia, Italia mens hun var på reise fra Porto Empedocle, Sicilia, Italia til Pescara, Italia med Steinsalt

1871 Build as WHITEHALL by T. Turnbull & Son, Whitby, England for T. Turnbull & Son, Whitby.
1887 Sold to H. D. Pilcher, Whitby/London, England.
1891 Sold to H. C. Smith, Whitby, England.
Installed steam engine & new boiler.
1 x steam reciprocating, type triple exp., 3-cylinder, cyl.
diam.: 15,0"–25,5”–42,0", stroke: 33,0". 92 NHK. Built at Blair
& Co. Ltd, Stockton, England.
1 x boiler with dim.: 12,0’ x 10,3’ and 3 furnaces. work
pressure 150 psi. Built in 1891 at Wallsend Slipway Co. Ltd,
Newcastle, England.
1893 Sold to O. Thoresen, Tønsberg.
1895 Sold to A. Monsen, Tønsberg. Renamed FLUGT.
1899 Sold to Rederiselskapet Flugt (Fred. Olsen), Kristiania.
1904 In collision 05/06 with SS BRITANNIA abt. 42 nm South

of Flamborough Head, England. BRITANNIA sank.
1908 Taken over by A/S Bonheur, Kristiania. Same manager.
1911 Sold to A/S D/S Flugt (Jacobsen & Co.), Langesund.
1918 Taken over by The Shipping Controller (Witherington &
Everett), London.
1919 Returned to owners.
1920 Sold to A/S Furuland (Samuel Ugelstad), Brevik.
1922 Sold to A/B Möller, Persson & Co., Stockholm, Sweden.
Renamed SIKLA.
1923 Sold to Rederi-A/B Roland (Hugo Boklund), Stockholm.
1926 Sold to Nordische Dampfer Reed. (Lilienfeld &
Oldendorff), G.m.b.H.), Lübeck, Germany. Renamed MAGNET.
1930 Sold to Gius. Riccardi fu Giacomo, Naples, Italy.
Renamed NEMI.
1932 Foundered 18/05 about 15 nm SW of Capo Spartivento,
Sardinia, Italy after springing a leak whilst on a voyage from
Porto Empedocle, Sicily, Italy to Pescara, Italy with rock salt.

  • 1911 DS FLUGT

    1911 DS FLUGT
  • 1911 DS FLUGT

    1911 DS FLUGT
Kilde: DnV,Lloyd’s, Starke, Boka Fred Olsen/Bergen Line av N. L. Middlemiss.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no