FLK FRIDTJOF NANSEN (I)

Tilbake til søk
FRIDTJOF NANSEN (I)
Nasjonalitet
Norge
Off nr 91192
Kallesignal MCVK
Byggeår 1885/03
Leveringsmåned Mars
Byggenr 257
Bruttotonn/BT 2.563
Nettotonn/NT 1.601
Skrog LOA L . 230,9’ (70,37 m)
Bredde 37,8’ (11,52 m)
Dybde (i riss) 23,2’ (7,07 m)
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bearbeiding av hval
Hastighet ca. 8,0 - 10,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Ca. 6.000 fat i faste tanker
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 2-trinns ekspansjon, 2-sylindret, 28 NHK/350 IHK
Maskin-/motorbygger R & W Hawthorn, Newcastle, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1906 - 1906 forlis
Norge
Sted Hebburn, Tyne
Reg havn Sandefjord

1885 Bygget som GARRICK av A. Leslie & Co., Hebburn Yard, Hebburn-on-Tyne som bygg nr 257 for The Liverpool, Brazil & River Plate Steam Navigation Co. Ltd. (Lamport & Holt), Liverpool, UK. Sjøsatt 15/01 og overlevert 20/03.
1906 Solgt til A/S Sandefjords Hvalfangerselskap (A/S Norrøna og A/S Suderø), Sandefjord for NOK 123.812. Disponent var Peder Bogen. A/S Sandefjords Hvalfangerselskap ble stiftet 30/08 med A/S Norrøna og A/S Suderø som eiere.
GARRICK ankom Sandefjord i slutten av mars. Ombygd til flytende kokeri ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord som «Kogeri nr. 3». Omdøpt FRIDTJOF NANSEN. Kokeriet ble utstyrt med faste tanker med kapasitet for ca. 6.000 fat. I tillegg ble den utstyrt med totalt 6 presskjeler, hakkekniver og kjøttelevatorer. Totalkostnad for ombyggingen ble på NOK 142.661.
FRIDTJOF NANSEN forlot Sandefjord på sin første tur til Sydishavet 20/09, sammen med sine to hvalbåter NORRØNA (1903) og SUDERØ (1902). Hvalbåtene var innleid fra sine selskaper med fangst på Shetland (Ronas Voe) og Færøyene. Målet var Jason Harbour på Syd-Georgia via Cardiff for bunkring av kull for sesongen. Bestyrer var Anders Wigers Sørlle, fører var Christopher Castberg. Første styrmann var Einar Abrahamsen (senere bestyrer for landstasjon på Shetland og DS/Flk SOMMERSTAD)
Grunnstøtte 10/11 på ukjent skjær på kysten av Syd-Georgia på reise mellom Montevideo og Syd-Georgia. 9 mann omkom.
Grunnen ble etter dette kalt for Nansen Rock.
Rederiet satte i gang med å klargjøre en ny FRIDTJOF NANSEN til neste sesong.

.Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type to-trinns ekspansjon (compound exp.), 2-sylindret, syl. dia.: 34” -68”, slag/ stroke: x 48” (1.219,2 mm), 267NHK NHK. Bygget ved R. & W. Hawthorn, Newcastle, UK

1885 Built as GARRICK by A. Leslie & Co., Hebburn Yard, Hebburn-on-Tyne (snr 257) for The Liverpool, Brazil & River Plate Steam Navigation Co. Ltd. (Lamport & Holt), Liverpool, UK. Launched on 15/01 and completed 20/03.
1906 Sold to A/S Sandefjord Whaling Company (A/S Norrøna and A/S Suderø), Sandefjord for NOK 123.812. The subject was Peder Bogen. A/S Sandefjord Whaling Company was founded on 30/08 with A/S Norrøna and A/S Suderø as owners.
GARRICK arrived at Sandefjord in late March. Converted to floating whaling factory at Framnæs mek. Værksted, Sandefjord as "Kogeri nr. 3". Renamed FRIDTJOF NANSEN. The factory was fitted with fixed tanks with capacity for approx. 6,000 barrels. In addition, it was equipped with a total of 6 pressure boilers, chopping knives and meat elevators. The total cost of the conversion was NOK 142.661.
FRIDTJOF NANSEN left Sandefjord on his first trip to South Georgia 20/09, together with his two whalers NORRØNA (1903) and SUDERØ (1902). The whaling catchers were hired from their companies with catches on Shetland (Ronas Voe) and the Faroe Islands. The target was Jason Harbor in South Georgia via Cardiff for bunking of coal for the season. Whaling manager was Anders Wigers Sørlle and master was Einar Abrahamsen, 1.st mate was Einar Abrahamsen (later whaling manager for landstation at Shetland and Fl/F SOMMERSTAD
Grounded 10/11 on unknown shores on the coast of South Georgia between Montevideo and South Georgia. 9 men died.
The company started immediately preparing a new factory ship for the next season.

  • FRIDTHJOF NANSEN (I)

    FRIDTHJOF NANSEN (I)
Kilde: «Framnæs 50 år», Sandefjords Blad, nettsiden http://www.tynebuiltships.co.uk/G-Ships/garrick1885.html
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no