SS/KNF AXEL

Tilbake til søk
AXEL
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal JNWS
Byggeår 1878
Bruttotonn/BT 80,54
Nettotonn/NT 43,15
Skrog LOA 76,5`
Bredde 19,9'
Skipsbeskrivelse Seilskip Knof
Skipsfunksjon/bruk Bottlenosefanger
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motordetaljer Seilskip, bark m/dampmaskin
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1902 - 1908
Norge
1913 - 1914
Norge
Sted Nova Scotia, Darthmouth
Reg havn Sandefjord

1878 Bygget som seilskip i Dartmouth med ukjent navn og eier.
188? Solgt til ukjent eier i Tyskland. Omdøpt AXEL
1892 Innkjøpt av H. M. Wrangell m.fl., Haugesund
1900 Solgt til ukjent eier i Mandal
1902 Innkjøpt av A/S Axel (Peder Bogen, disponent), Sandefjord fra Mandal. Ombygget til dampdrift for bruk i bottlenosefangst.
1908 A/S Axel solgt til O. Herland, Sandefjord. O. Herland blir ny disponent.
1910 Tatt ut av bottlenose fangsten.
1913 A/S Axel solgt til Ernst Rohde, Sandefjord som blir ny disponent.
1914 Solgt til Joh. Petter Anderssen, Enge på Nordmøre/Kristiansund for NOK 6.500. Har nå fått ny fremdrift. En 4-takt petroleums motor, bygget av Frederikshavn Jernstøberi & Maskinfabrik, Danmark.
1916 22/2 Solgt for Kr.16000 til Oscar Larsen.Kristiandsund

1917 Drev i land i Trondheimsleden 24/12 etter motorhavari.

1878 Built as sail ship in Dartmouth with unknown name and owners.
188? Sold to unknown owners in Germany. Renamed AXEL
1892 Purchased by H. M. Wrangell m.fl., Haugesund
1900 Sold to unknown owner in Mandal
1902 Purchased by A/S Axel (Peder Bogen, as manager and owner), Sandefjord from Mandal. Converted to steam propulsion for use as bottlenose catcher.
1908 Sold to O. Herland (manager and owner), Sandefjord..
1910 Taken out of the bottlenose catch.
1913 The company A/S Axel and vessel is sold to Ernst Rohde of Sandefjord who became the new manager.
1914 Sold to Joh. Petter Anderssen, Enge at Kristiansund for NOK 6.500. By now, a new propulsion. A 4-stroke oil engine, made by Frederikshavn Jernstøberi & Maskinfabrik, Denmark.
1917 Drifted ashore in the inlet of Trondheim on 25/12 after a breakdown of the engine.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: www.skipet.no og boken "Seilskip i Sandar og Sandefjord"
Sjøhistorie.no
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no