MS SKAGERN

Tilbake til søk
SKAGERN
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge (NSI)
Skipstype Motorskip
Off nr 8115552
Klassifisering RINA.
Kallesignal LAJY6
Byggeår 1983/07
Byggenr 8103
Bruttotonn/BT 4.426
Nettotonn/NT 2.376
Dødvekt/TDW 6.021 T.
Skrog LOA Loa: 106,0m-Lbp: 96,9m-B: 17,5m-D: 9,0m-Dypg.: 6,990m.
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet 13,0
Drivstoffkapasitet 14.0 t/døgn.
Lasthåndtering 1 lasterom med 2 luker. Lastekapasitet 310 TEU 20’. 2 x Hagglund kraner, hver 36 t.
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x Yanmar dieselgen. hver 360 kW.
El-kraft 1.080kW/450VAC/60Hz.
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem 1 x thruster forut.
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Norge

1983 Bygget som SKAGERN av Zonghua Shipyard, Shanghai,
China for O. F. Ahlmark & Co. Eftr. A/B, Karlstad, Sverige.
Sjøsatt 26/02, levert i juni. Byggesum USD 5.352.758.
1985 Solgt til Ice Crystal BV (Sandfirden BV), Delfzijl,
Nederland. Omdøpt til ICECRYSTAL.
1989 Overført til Borealis BV (Sandfirden Rederij BV), Delfzijl.
1990 Overført til Ahlmarco BV (Sandfirden Reederij BV),
Delfzijl.
1991 Overført til Borealis BV (Sandfirden Reederij BV),
Delfzijl.
Fikk styre- og maskin problemer 28/02 i posisjon 55.55N-
03.17Ø. Mista deler av dekkslasta. Tauet 1/03 inn til
Hartlepool, England og 04/03 til Wallsend Dock, Wallsend,
England for reparasjon. Gikk fra Wallsend 13/03 for
Immingham, England.
1993 Solgt til Forest Line G.m.b.H. (Scanunit Marine
Management A/B), Delfzijl.
1995 Solgt til Barkey Corp. NV (Scanunit Management A/B),
Karlstad, Sverige. Omdøp til SKAGERN.
1997 Solgt til Ahlmark Lines A/B (Ferm Marine A/B), Karlstad.
1998 Barber Ship Management AS, Oslo ble manager.
2005 Solgt til Barkey Corp. NV (Barber Ship Management A/S,
Oslo), Karlstad.
2006 Kolliderte 07/06 med Antiguaregistrerte MS SAMSKIP
COURIER
utenfor Paull Sand, River Humber, England
(53.43N-00.14V) i tykk tåke med los om bord. Humber
Lifeboat tok i land noen av besetningen.
Taubåtene ADSTEAM KATHLEEN og ADSTEAM ELLERBY
fikk skipet til en posisjon på utsiden av hovedkanalen for
inspeksjon. Skipet ble tauet til King George Dock, Hull,
England hvor en midlertidig reparasjon ble foretatt. Siden ble
hun tauet til Polen for permanent reparasjon.
Management overtatt av M. Hannestad A/S, Halden ble
manager i oktober.
2007 Solgt i februar til Ability Shipping Europe A/B, Sigtuna.
Samme manager. Omdøpt til ANICIA.
Solgt i mars til KA Shipping Ltd, Nicosia, Kypros. Samme
manager.
2008 Solgt til Sustain Ltd, Gibraltar. Samme manager.
2012 Solgt i november til Farida Shipping Co., Damietta,
Egypt(Barhoum Maritime Co., Beirut, Libanon), Moldova.
Omdøpt til LADY FARIDA.
2013 Fortsatt i fart 08/01.

1983 Built as SKAGERN by Zonghua Shipyard, Shanghai,
China for O. F. Ahlmark & Co. Eftr. A/B, Karlstad, Sweden.
Launched 26/02, delivered in June. Building costs USD
5.352.758.
1985 Sold to Ice Crystal BV (Sandfirden BV), Delfzijl,
Nederland. Renamed ICECRYSTAL.
1989 Transferred to Borealis BV (Sandfirden Rederij BV),
Delfzijl.
1990 Transferred to Ahlmarco BV (Sandfirden Reederij BV),
Delfzijl.
1991 Transferred to Borealis BV Sandfirden Reederij BV),
Delfzijl.
Sustained steering and engine trouble 28/02 in pos. 55.55N-
03.17E. Lost part of deck cargo. Towed 01/03 to Hartlepool,
England and 04/03 to Wallsend Dock, Wallsend, England for
repairs. Sailed 13/03 from Wallsend for Immingham, England.
1993 Sold to Forest Line GmbH (Scanunit Marine Management
A/B), Delfzijl.
1995 Sold to Barkey Corp. NV (Scanunit Management A/B),
Karlstad, Sweden. Renamed SKAGERN.
1997 Sold to Ahlmark Lines A/B (Ferm Marine A/B), Karlstad.
1998 Barber Ship Management A/S, Oslo became manager.
2005 Sold to Barkey Corp. NV (Barber Ship Management A/S,
Oslo), Karlstad.
2006 Collided 07/06 with Antigua MS SAMSKIP COURIER
off Paull Sand, River Humber, England (53.43N-00.14W) in
thick fog whilst under pilotage. Humber Lifeboat rescued
some crew members.
The tugs ADSTEAM KATHLEEN & ADSTEAM ELLERBY
manoeuvred the vessel to a position outside main channel for
inspection. The ship was taken in tow to King George Dock,
Hull, England for a temporary repair. Subsequently arrived
Poland in tow where repairs were effected.
M. Hannestad AS, Halden became manager in October.
2007 Sold in Februar to Ability Shipping Europe A/B, Sigtuna,
Sweden. Same manager. Renamed ANICIA.
Sold in March to KA Shipping Ltd., Nicosia, Cyprus. Same
manager.
2008 Sold to Sustain Ltd, Gibraltar. Same manager.
2012 Sold in November to Farida Shipping Co., Damietta,
Egypt (Barhoum Maritime Co., Beirut, Libanon), Moldova.
Renamed LADY FARIDA.
2013 Still in service 08/01.

 

 

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV, Starke, Lloyd’s, Skipet 2/85 ved Arne Ingar Tandberg.
Utarbeidet av: Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no