JBG SYLFIDEN

Tilbake til søk
SYLFIDEN
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal KDJB-WGTH
Byggeår 1877/02
Leveringsmåned Februar
Byggenr 207
Bruttotonn/BT 796
Nettotonn/NT 698
Dødvekt/TDW 1.200
Skrog LOA 189,9'
Bredde 31,0'
Dypgående 18,0'
Skipsbeskrivelse Seilskip Jern Bark
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x hjelpekjel
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Seilskip, bark m/ jern skrog
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1905 - 1914
Norge
Sted Glasgow, Linthouse
Reg havn Sandefjord

1877 Bygget som bark LURINE ved A. Stephen & Sons, Glasgow for Paton & Grant, Glasgow, Skottland, UK. Overlevert i februar. Videre solgt til James Adair, Glasgow, UK
1880 Rederiet flyttet til Lyttleton, New Zealand.
1887 Solgt til C. W. Turnes, Lyttleton, New Zealand
1891 Solgt til James Adair, Lyttleton, New Zealand
1897 Rederiet flyttet til London, UK
1900 Solgt til J. T. Costa Basto, Oporto, Portugal. Omdøpt PEROLA.
1905 Solgt til A/S Bark Sylfiden (T. Dannevig & Co.), Sandefjord i september. Omdøpt SYLFIDEN.
Kjøpet ble omtales i en notis i Sandefjords Blad nr. 123 26/10-1905, tidligere jernbark PEROLA, 761 Rt., 1.200 tdw på 17 ½, 100 A1 i engelske Lloyds. Prisen oppgitt til £1.800
1914 Solgt til Skibs-A/S Sylfiden (Bertrand Jacobsen), Arendal for NOK 22.000,-.
1917 Stanset og sprengt 11/04-1917 av tysk ubåt U 30 utenfor Holmengrå, på reise mellom Buenos Aires, Argentina og Flekkefjord via Stornoway for kontroll med quebracho.

1877 Built as barque LURINE by A. Stephen & Sons, Glasgow for Paton & Grant, Glasgow, Scotland, UK. Delivery took place in February. Later same year sold to James Adair, Glasgow, UK
1880 The Company moves to Lyttleton, New Zealand.
1887 Sold to C. W. Turnes, Lyttleton, New Zealand
1891 Sold to James Adair, Lyttleton, New Zealand
1897 The Company moves to London, UK
1900 Sold to J. T. Costa Basto, Oporto, Portugal. Renamed PEROLA.
1905 Sold to A/S Bark Sylfiden (T. Dannevig & Co.), Sandefjord in September. Renamed SYLFIDEN.
The purchase was reported in the local paper Sandefjords Blad no. 123 on 26/10-1905, former iron barque PEROLA, 761 Rt., 1.200 tdw on 17 ½, 100 A1 in the British Lloyds. The price quoted as £1.800.
1914 Sold to Skibs-A/S Sylfiden (Bertrand Jacobsen), Arendal for a price quoted to NOK 22.000,-.
1917 Halted and blown up on 11/04-1917 by the German submarine U 30 off Holmengrå, on route from Buenos Aires, Argentina and Flekkefjord, Norway via Stornoway, Shetland for control of quebracho.

  • SYLFIDEN

    SYLFIDEN
1905- E. A. Jensen
1908 C. O. Lorentsen
1912- E. Evensen
Kilde: www.skipet.no, boken ”Seilskip i Sandar og Sandefjord”
Sjøhistorie
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no