DEBORA
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge (NSI)
Skipstype Motorskip
Off nr 6501537
Klassifisering Germanischer Lloyd +100 A5 E3.
Kallesignal LAIB5
Byggeår 1965/07
Byggenr 639
Bruttotonn/BT 1.505
Nettotonn/NT 684
Dødvekt/TDW 2.353 T.
Skrog LOA Loa: 94,1m-Lbp: 85,0m-B: 13,3m-D: 7,9m-Dypg.: 4,668m.
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet 13,5 knop ved et forbruk på 4.5 t/døgn.
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 2 lasterom med 3 luker. 3 kraner; 1 x 10 t, 3 x 5 t. (Kranene fjernet etter 1971)
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x dieselgen. hver 175 kW. 1 x dieselgen. 100 kW.
El-kraft 450kW/380VAC/50Hz.
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dieselmotor, MaK type 8MU451AK. 4-takt/enkltv., 8– sylindret, syl. dim.: 380 x 450 mm. 2.000 BHK ved 375 o. min. giret til 202 o. min. på en fast propell.
Maskin-/motorbygger Atlas-MaK Maschinenbau (MaK), Kiel, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Rendsburg
Reg havn Norge

1964 Kjølstrukket 29/06.
Bygget som CREMON av Werft Nobiskrug G.m.b.H.,Rendsburg, Vest-Tyskland for H. M. Gehrckens, Hamburg,
Vest-Tyskland. Sjøsatt 12/11.
1965 Levert i januar.
1972 Solgt til Samos Prosperity Maritime Corp., Piraeus, Hellas.
1975 Solgt til P/R M/S ”Conti Liban” (Contimar Zander & Schlieker), Hamburg. Omdøpt til CONTI LIBAN.
1979 Registrert i Panama.
1983 Solgt til Hast Shipping A/B, Åhus, Sverige. Omdøpt til LILL-NINA.
1988 Solgt til Latin Export Ltd (Shipping Management S.A.M., c/o V.SHIPS), Nassau, Bahamas. Omdøpt til PORRINO.
1990 Solgt til Pelmar Shipping A/B (Sandhammaren Shipping A/B), Åhus. Omdøpt til DEBORA.
1991 Solgt til P/R Debora (Flood Management A/B), Åhus.
1993 Solgt til A/B Debora, Åhus.
1997 Gikk på grunn 01/11 i dårlig vær ved Klaipeda, Litauen.
Bragt flott 27/11 ved hjelp av taubåter. Tatt inn til verksted i Klapedia for survey og reparasjon.
1998 Ferdig reparert 22/01. Solgt til Wave Cruiser Ltd, Gibraltar (Nedjan Shipping A/S, Halden), Oslo.
2000 Sunbay Management A/S, Bergen ble manager.
2001 M. Hannestad A/S, Halden ble manager.
2009 Solgt til KB Rederi A/B (M. Hannestad A/S, Halden), Oslo.
2012 Ankom 28/11 til Grenaa, Danmark for hugging ved

1964 Keel laid 29/06. Built as CREMON by Werft Nobiskrug G.m.b.H., Rendsburg, West Germany for H. M. Gehrckens,
Hamburg, West Germany. Launched 12/11.
1965 Delivered in January.
1972 Sold to Samos Prosperity Maritime Corp., Piraeus, Greece.
1975 Sold to P/R M/S ”Conti Liban” (Contimar Zander & Schlieker), Hamburg. Renamed CONTI LIBAN.
1979 Registered in Panama.
1983 Sold to Hast Shipping A/B, Åhus, Sweden. Renamed LILL-NINA.
1988 Sold to Latin Export Ltd (Shipping Management S.A.M., c/o V.SHIPS), Nassau, Bahamas.
Renamed PORRINO.
1990 Sold to Pelmar Shipping A/B (Sandhammaren Shipping A/B), Åhus. Renamed DEBORA.
1991 Sold to P/R Debora (Flood Management A/B), Åhus.
1993 Sold to A/B Debora, Åhus.
1997 Stranded 01/11 in bad weather near Klaipeda, Lithuania.
Re-floated 27/11 with help from tugs. Taken to yard in Klaipeda for survey and repair.
1998 Repairs completed 22/01. Sold to Wave Cruiser Ltd, Gibraltar (Nedjan Shipping A/S, Halden), Oslo.
2000 Sunbay Management A/S, Bergen became manager.
2001 M. Hannestad A/S, Halden became manager.
2009 Sold to KB Rederi A/B (M. Hannestad A/S, Halden), Oslo.
2012 Arrived 28/11 at Grenaa, Denmark for demolition by

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV, Starke, Lloyd’s, Skipet 2/85 ved Arne Ingar Tandberg.
Utarbeidet av: Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no