ABU
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5001487
Klassifisering DnV +1A1 Tankskip for oljelast.
Kallesignal LACY
Byggeår 1953/06
Byggenr 129
Bruttotonn/BT 12.969
Nettotonn/NT 7.221
Dødvekt/TDW 19.000 T
Skrog LOA Loa: 567,6’-Lbp: 542,6’-B: 69,9’-D: 39,8’-Dypg.: 30’ 04’’.
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Tankskip
Hastighet 14,5 knop.
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 21 tanker; 6bb-9 s-6 sb. 2 losse pumper med samlet kapasitet 2.000 m³/time.
Kjeletype Kjele(r) (boiler): 2 x hjelpekjeler (aux. boilers) med arbeidstrykk 150 psi. 1 x exh. kjel (economiser) med arbeidstrykk 150 psi.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Götaverken type 760/1.500 VGS-8. 2- takt/enkltv., 8-sylindret, syl. dim.: 760 x 1.500 mm. 7.500 BHK ved 112 o. min
Maskin-/motorbygger AB Gøtaverken, Gøteborg, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1952 Kjølstrukket 27/10.
Bygget som BRACONDA av Uddevallavarvet A/B, Uddevalla,
Sverige for A/S Bramora (Ludvig G. Braathen), Oslo.
1953 Sjøsatt 25/04, levert 22/06.
1959 Solgt i januar til Hvalfangerselskapet Blaahval A/S,
Skips-A/S Abu & Hannestads Rederi A/S (Magnus Konow &
Co.), Oslo. Omdøpt til ABU.
1960 Tankeksplosjon 22/12 under verkstedopphold i
Amsterdam, Nederland. 1 mann omkom.
1968 Solgt i august til Mek Shipping & Trading Inc.,
Monrovia, Liberia. Omdøpt til MEK TRADER.
1969 Solgt til Kameve Comp. Nav. S.A. (Aegis Shipping Co.
Ltd), Piraeus, Hellas. Omdøpt til AEGIS STAR.
1972 Solgt til Apsyrtos Shipping Co. Ltd, Famagusta, Kypros.
1973 Solgt til Chalandri Maritime Co. Ltd, Famagusta. Omdøpt
til H ENDURANCE.
1974 Fikk brann i maskinrommet 09/02 under lossing ved
Kissy Oil Jetty, Freetown, Sierra Leone. Slept ut på reia og
ankret, brannen slukket neste dag. Forlatt av eierne og
overtatt av havnemyndighetene. Erklært totalt tap. Solgt for
hugging.
1975 Ankom 01/03 under slep til Santander, Spania for
hugging som begynte 10/03 ved Recuperaciones Submarinas.

1952 Keel laid 27/10.
Built as BRACONDA at Uddevallavarvet A/B, Uddevalla,
Sweden for A/S Bramora (Ludvig G. Braathen), Oslo.
1953 Launched 25/04, delivered 22/06.
1959 Sold in January to Hvalfangerselskapet Blaahval A/S,
Skips-A/S Abu & Hannestads Rederi A/S (Magnus Konow &
Co.), Oslo. Renamed ABU.
1960 Tank explosion 22/12 while at shipyard in Amsterdam,
Netherlands. 1 man died.
1968 Sold in August to Mek Shipping & Trading Inc.,
Monrovia, Liberia. Renamed MEK TRADER.
1969 Sold to Kameve Comp. Nav. S.A. (Aegis Shipping Co.
Ltd), Piraeus, Greece. Renamed AEGIS STAR.
1972 Sold to Apsyrtos Shipping Co. Ltd, Famagusta, Cyprus.
1973 Sold to Chalandri Maritime Co. Ltd, Famagusta.
Renamed H ENDURANCE.
1974 Caught fire in engine room 09/02 during discharging at
Kissy Oil Jetty, Freetown, Sierra Leone. Towed out to
anchorage and anchored, fire extinguished the next day.
Abandoned by owners and taken over by Port Authorities.
Declared a total loss. Sold for scrapping.
1975 Arrived 01/03 in tow to Santander, Spain for demolition
that began 10/03 by Recuperaciones Submarinas.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV,Starke, Lloyd’s, Skipet 2/85 ved Arne Ingar Tandberg, All The Ships Built at Uddevallavarvet A/B av Rolf Skiøld .
Utarbeidet av: Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no