PARAT
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Fredrikshald
Skipstype Dampskip
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal HBJF
Byggeår 1871
Byggenr 2
Bruttotonn/BT 18
Nettotonn/NT 9
Skrog LOA L: 69,5’-B: 14,5’-D: 8,2’.
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kristiansand
Reg havn Norge

1871 Bygget som PARAT av Oddernæs mek. Værksted,
Christianssand for et I/S i Grimstad.
1880 Solgt til Andreas Poulsen, Kristiania.
1881 Solgt til Hans Chr. Brevig, Fredrikshald.
1891 Ombygget. Installert ny kjele og damp maskin, type
compound 2-sylindret. 75 IHK. bygget av Vulkan Jernstøberi
& mek. Værksted, Kristiania.
1897 Ombygget. Ommålt: 49 brt, 16 nrt.
1909 Solgt til A/S Olava & Parat (Marcus Hannestad),
Fredrikshald.
1916 Anders Riddervold, Fredrikshald ble manager.
1918 A. Lund, Fredrikshald ble manager.
1920 Solgt til Brevigs Verft, Fredrikshald.
1944 Solgt til Westergaard & Co., Oslo.
1944 Solgt til G. Konrad Simonsen, Oslo. Omdøpt til PARAT
IV
.
1948 Solgt til Vestfold Kjemiske Fabrikker A/S, Nøtterøy,
Tønsberg. Ombygget til motortanker med dieselmotor av
ukjent type. Ommålt: 54 brt, 27 nrt.
1964 Solgt til A/S H. Koppernæs & Sønner, Ålesund.
1965 Omdøpt til FINABUNKERS.
1973 Solgt til A/S Filia, Stabekk/Ålesund.
1977 Solgt til Septik Tank Co. (Henriksen & Jåsund),
Stavanger. Omdøpt til SETACO.
1979 Overført til Henriksen & Jåsund A/S, Stavanger.
2005 Solgt til Stiftelsen Bredalsholmen Dokk &
Fartøyvernsenter, Kristiansand. Skal føres tilbake til tidligere
utseende.
2013 Fortsatt ved Fartøyvernsenteret hvor det planlegges
videre arbeid med restaureringen.

1871 Built as PARAT by Oddernæs mek. Værksted,
Christianssand for an I/S in Grimstad.
1880 Sold to Andreas Poulsen, Kristiania.
1881 Sold to Hans Chr. Brevig, Fredrikshald.
1891 Rebuilt. New boiler and steam engine type compound
2-cylinder. 75 IHK. Built by Vulkan Jernstøberi & mek.
Værksted, Kristiania.
1897 Rebuilt. Re-measured: 49 brt, 16 nrt.
1909 Sold to A/S Olava & Parat (Marcus Hannestad),
Fredrikshald.
1916 Anders Riddervold, Fredrikshald became manager.
1918 A. Lund, Fredrikshald became manager.
1920 Sold to Brevigs Verft, Fredrikshald.
1944 Sold to Westergaard & Co., Oslo.
1944 Sold to G. Konrad Simonsen, Oslo. Renamed PARAT IV.
1948 Sold to Vestfold Kjemiske Fabrikker A/S, Nøtterøy,
Tønsberg. Converted to motor tanker with a diesel engine of
unknown type. Re-measured: 54 brt, 27 nrt.
1964 Sold to A/S H. Koppernæs & Sønner, Ålesund.
1965 Renamed FINABUNKERS.
1973 Sold to A/S Filia, Stabekk/Ålesund.
1977 Sold to Septik Tank Co. (Henriksen & Jåsund),
Stavanger. Renamed SETACO.
1979 Transferred to Henriksen & Jåsund A/S, Stavanger.
2005 Sold to Stiftelsen Bredalsholmen Dokk &
Fartøyvernsenter, Kristiansand. To be re-built as she was in
former days.
2013 Still at Fartøyvernsenteret where they are planning the
rebuilding of the vesse

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV, Lloyd’s, Skipet 2/85 & 3/91 ved Arne Ingar Tandberg.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no