MS CHILDAR (2)

Tilbake til søk
CHILDAR (2)
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
 Halden
Skipstype Motorskip
Off nr 5533602
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal LFPC / LCGG
Byggeår 1926
Byggenr 148
Bruttotonn/BT 4.138
Nettotonn/NT 2.336
Dødvekt/TDW 7.780 T.
Skrog LOA L: 377,6’-B: 54,0’-D: 22,9’.
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet 11,5 knop.
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 4 luker. 10 bommer. 10 vinsjer.
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Kockums mek. Verkstads AB, Malmø, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Malmø
Reg havn Norge

1925 Bygget som CHILDAR av Kockums Mekaniska
Verkstads A/B, Malmö, Sverige for Wiel & Amundsens
Rederi A/S (Wiel & Amundsen), Halden. Sjøsatt 21/11.
1926 Ferdigstilt i februar.
1934 Grunnstøtte 04/05 på Peacock Spit ved innløpet til
Columbia River, OR, USA mens hun var på reise fra New
Westminster, BC, Canada til Lourenço Marques,
Moçambique med tømmer. 4 mann omkom.
Bragt flott 06/05, slept til Vancouver, BC, Canada og
kondemnert. Overtatt av forsikringsselskapet, solgt videre
og reparert.
1935 Solgt i mai til Rederi-A/S Henneseid (Thoralf Holta),
Porsgrund. Omdøpt til AAKRE.
1939 Solgt i april til Apvienota Kungniecibas AS, Riga,
Latvia. Omdøpt til HERCOGS JEKABS.
1941 Ankom i februar til Vladivostok, SSSR fra Callao,
Peru. Overtatt av Sovietskaya Latviya, Dal’story,
Nagayevo, Magadan, SSSR. Omdøpt til SOVIETSKAYA
LATVIA.
1957 Overtatt av Dal’nyevostochnoye ob’yedinyonnoye
gosudarstvyennoye morskoye parokhodstvo, Nagayevo,
Magadan, SSSR.
196? Overtatt av Dal’ryba, Nagayevo, Magadan.
1966 Tatt ut av tjeneste.
1967 Strøket fra Sovjetisk skipsregister.

1925 Built as CHILDAR by Kockums Mekaniska Verkstads
A/B, Malmö, Sweden for Wiel & Amundsens Rederi A/S
(Wiel & Amundsen), Halden. Launched 21/11.
1926 Completed in February.
1934 Grounded 04/05 on Peacock Spit at the entrance to
Columbia River, OR, USA whilst on a voyage from New
Westminster, BC, Canada to Lourenço Marques,
Moçambique with timber. 4 men died.
Refloated 06/05, towed to Vancouver, BC, Canada and
condemned. Taken over by the insurers, resold and
repaired.
1935 Sold in May to Rederi-A/S Henneseid (Thoralf Holta),
Porsgrund. Renamed AAKRE.
1939 Sold in April to Apvienota Kungniecibas AS, Riga,
Latvia. Renamed HERCOGS JEKABS.
1941 Arrived in February to Vladivostok, USSR from
Callao, Peru. Taken over by Sovietskaya Latviya, Dal’story,
Nagayevo, Magadan, USSR. Renamed  SOVIETSKAYA
LATVIA.
1957 Taken over by Dal’nyevostochnoye ob’yedinyonnoye
gosudarstvyennoye morskoye parokhodstvo, Nagayevo,
Magadan.
196? Taken over by Dal’ryba, Nagayevo, Magadan.
1966 Taken out of service.
1967 Deleted from Soviet register.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Skipet 4/84 ved Arne Ingar Tandberg
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no