D/S DRUFAR

Tilbake til søk
DRUFAR
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Fredrikshald
Skipstype Dampskip
Off nr 5602405
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal MCFG
Byggeår 1905
Byggenr 51
Bruttotonn/BT 1.739
Nettotonn/NT 1.102
Dødvekt/TDW 2.500 T.
Skrog LOA L: 269,7’-B: 39,0’-D: 19,0’.
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet 10,0 knop.
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x dampkjeler (boilers), hver med dim.: 12,7’ x 10,5’ og 2 fyrganger. Arbeidstrykk 180 psi.
Kjelebygger Richardsons Westgarth & Co., Middlesbrough, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Richardsons Westgarth & Co., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Grimstad
Reg havn Norge

1905 Bygget som DRUFAR av Fevigs Jernskibsbyggeri,
Fevig for A/S D/S Drufar (Wiel & Amundsen), Fredrikshald.
Sjøsatt 04/02, levert i april.
1923 Overført til Wiel & Amundsens Rederi A/S (Wiel &
Amundsen), Fredrikshald.
1925 Solgt til San Peh Steam Navigation Co. Ltd,
Shanghai, China. Omdøpt til FEI HU.
1930 Sank 26/02 i havna i Hankow, China (på
Yangtzekiang elven) etter kollisjon med ankret kinesisk
krigsskip KIANG CHING.
Vraket ble senere sprengt vekk.

1905 Built as DRUFAR by Fevigs Jernskibsbyggeri, Fevig
for A/S D/S Drufar (Wiel & Amundsen), Fredrikshald.
Launched 04/02, delivered in April.
1923 Transferred to Wiel & Amundsens Rederi A/S (Wiel &
Amundsen), Fredrikshald.
1925 Sold to San Peh Steam Navigation Co. Ltd, Shanghai,
China. Renamed FEI HU.
1930 Sank 26/02 in Hankow harbour, China (On
Yangtzekiang River) after striking the anchored Chinese
warship KIANG CHING. Wreck subsequently dispersed
with explosives.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Skipet 4/84 ved Arne Ingar Tandberg.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no