MS SLEVIK (1)

Tilbake til søk
SLEVIK (1)
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5600135
Klassifisering Bureau Veritas.
Kallesignal LLAR
Byggeår 1890/11
Byggenr 160
Bruttotonn/BT 332
Nettotonn/NT 208
Dødvekt/TDW 424 T.dw
Skrog LOA L: 162,3’-B: 24,1’-D: 12,0’-Dypg.: 10’ 10’’.
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet 10
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 3 luker. 3 bommer. 3 vinsjer.
Kjeletype Dim.: 13,3’ x 10,0’ og 3 fyrganger. Heteflate 1.435 ft². Arbeidstrykk 160 psi.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 1 x dieselmotor, type Deutz. 4-takt/enkltv., 6–sylindret, syl. dim.: 240 x 280 mm. 300 BHK. x dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Deutz Klöckner–Humbolt-Deutz AG, Köln, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted København
Reg havn Fredrikstad

1890 Bygget som OLUF BAGER av Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri, København, Danmark for Det Forenede Dampskibsselskab, Odense, Danmark. Sjøsatt 29/09, levert 22/11. Byggesum DKK 284.000.
1 x dampmaskin, triple exp., 3-sylindret, syl. diam.: 14,5"–23,0"–36,0", slag: 24,0". 224 NHK. Bygget av Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri, København, Danmark.
1901 Registrert i København.
1906 Registrert i Frederikshavn, Danmark.
1931 Solgt 02/11 for DKK 4.500 til Brødrene Anda, Stavanger for hugging. Avrigget til lekter. Omdøpt til HUTITU. Brukt som tørrfisklager ved Sandviken, Bergen.
1942 Ombygget til motorskip ved verft i Danmark.
1943 Satt i fart som TUSNA for Halfdan Backer A/S (Jan L. Backer), Kristiansund.
1944 Overført til A/S Nordhavet (Jan L. Backer), Kristiansund.
1945 Erling Larsen, Kristiansund ble manager.
1947 Solgt i januar til Skips-A/S Vilnes (Monrad Hatlem), Bergen. Omdøpt til VILNES.
Sverre Tvedt, Bergen ble manager.
1948 Solgt i april til Skibs-A/S Karlander (Egil Paulsen), Fredrikstad. Omdøpt til SLEVIK.
1951 Grunnstøtte og sank 09/12 ved Leikna i Lysøysundet mens hun var på reise fra Hammerfall Dolomitt, Røsvik til Herøya med dolomitt.
1952 Hevet i april og slept til Bergen. Kondemnert og motoren tatt ut.
1953 Sprang lekk og sank i oktober utenfor Jæren lastet med skrapjern mens hun var under slep til Belgia for hugging.

1890 Built as OLUF BAGER at Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri, København, Denmark for Det Forenede Dampskibsselskab, Odense, Denmark. Launched 29/09, delivered 22/11. Building costs DKK 284.000.
1 x steam reciprocating, triple exp., 3-cylinder, cyl. diam.: 14,5"–23,0"–36,0", stroke: 24,0". 224 NHP. Built by Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri, København, Danmark.
1901 Registered in København.
1906 Registered in Frederikshavn, Danmark.
1931 Sold 02/11 for DKK 4.500 to Brødrene Anda, Stavanger for demolition. Cut down to a barge. Renamed HUTITU. Used as a storage vessel for stockfish at Sandviken, Bergen.
1942 Converted to a motor ship at a Danish yard.
1943 In service as TUSNA for Halfdan Backer A/S (Jan L. Backer), Kristiansund.
1944 Transferred to A/S Nordhavet (Jan L. Backer), Kristiansund.
1945 Erling Larsen, Kristiansund became manager.
1947 Sold in January to Skips-A/S Vilnes (Monrad Hatlem), Bergen. Renamed VILNES.
Sverre Tvedt, Bergen became manager.
1948 Sold in April to Skibs-A/S Karlander (Egil Paulsen), Fredrikstad. Omdøpt til SLEVIK.
1951 Grounded and sank 09/12 at Leikna in Lysøysundet whilst on a voyage from Hammerfall Dolomitt, Røsvik to Herøya med dolomitt.
1952 Refloated in April and towed to Bergen. Condemned and had engine removed.
1953 Sank in October off Jæren with a cargo of scrap iron whilst in tow for Belgium and demolition.

 

 

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Boka De Seilte for Fredrikstad av Knut W. Engebretsen, Boka DFDS 1866 – 1991
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no