DS/HVB SPES & FIDES
Tilbake til søk
1864 Bygget som verdens første spesialByggete, dampdrevede hvalbåt SPES & FIDES ved Nylands mek.Verksted, Kristiania. Den var skonnertrigget og benyttet som regel seil frem og tilbake til fangstfeltet som var på Finnmarkskysten. Gjorde rundt 7 knop med full maskinkraft. Foyns første tur til Finnmarken som hvalfanger ble som hans første tur til Jan Mayen som selfanger, en bomtur. 1865 Foyn forsøker seg igjen med forbedrede redskaper med samme nedslående resultat. 1866 Dette årets sesong dro han helt til kysten av Murmansk. Også denne gangen ble det bomtur. 1867 Denne sesongen fikk han en hval, og med dette som utgangspunkt ble det opprettet en hvalstasjon ved Vadsø. 1868 Dette året fikk han hele tretti hval. Noe som innbragte hele NOK 14.800, men eksperimentet hadde til da kostet NOK 360.000, en formue den gang. (Omregnet til 4.mill. 1954-kroner). Men til slutt fikk han avkastning for sin innsats. Han fikk enerett til fangst med sin nypatenterte fangstredskap i årene 1873 til 1883. Det var disse årene som gjorde ham til millionær. 1904 Solgt til annen virksomhet. Omdøpt til Elvenæs. 1918 Gikk ned i en storm sør for Tromsø 18/12-1918
Dampskipet som innledet den moderne hvalfangst: Spes & Fides
Det er nå 150 år siden Svend Foyn for første gang dro til Vadsø med hvalbåten Spes & Fides. Kan det være noe å markere? Ja, absolutt! svarte 17 hvalfangstinteresserte personer, som 18. februar dro med Sjølyst-bussen fra Fagertun til Roper’n ytterst i Sevikveien for å drøfte dette. NRK og lokalavisene var til stede, og det ble nedsatt en komite som har jobbet med saken. Lørdag 30. august ble en plakett av Spes & Fides og en tavle med opplysninger avduket under stor oppslutning.
Historien begynner slik: Torsdag 18. februar 1864 gikk en nybygd skonnert fra Vrengen ved Tønsberg. Det beskjedne bladet «Tønsbergeren» kunne bringe nyheten uten overskrift eller sensasjonelt utstyr:
«Hr. S. Foyn afgik den 18de dennes med sin Dampbaad paa hvalfangst». Mønstringskontoret i Tønsberg kan ut fra en gammel protokoll bekrefte avreisen. Den 16. februar 1864 betalte kaptein S. Foyn 2 daler og 48 skilling for mannskapslister, påmønstring, bøker og kontrakter for sitt fartøy Spes & Fides bestemt for «Norges nordligste kyster». Avmønstringen skjedde 8. og 10. august samme året.
Lite ante vel avisen og folk i distriktet at nettopp denne hendelsen skulle bli starten på en næringsvei som skulle få enorm betydning for Nøtterøy og andre kommuner. Nå er det altså 150 år siden starten, og det er 50 år siden den moderne hvalfangstens sammenbrudd. Med fare for at historien nå er i ferd med å bli glemt, kan det være grunn til å gjøre noen dypdykk i noe av alt som er skrevet om den berømte kommandør, Svend Foyn og Spes & Fides.