M/T RONASTAR (1)
Tilbake til søk
HISTORIKK:
v/H. Larsson-Fedde.
04/1957: Levert som FJORDAAS til Agdesidens Rederi A/S( Arnt J.Mörland ) Arendal
11/1964: Solgt til Skips A/S Agnes( Einar Saanum ) Mandal, nytt navn RONASTAR
06/1965: Exploderte og sank den 15/6 under rengjöring av tankene ved Verolme i Rotterdam.
16 personer omkom. Vraket hevet av assurandørene og solgt Den skadede seksjon solgt
Eckhardt & Co., Hamburg for opphugging.
00/1965: Solgt I/S Mytilus A/S & Co( Jörgen P.Jensen ) Arendal. Reparet, forlenget og ombygget til
bulkcarrier ved Wilton-Fijenoord, Schiedam, Holland Brt: 27.362 tonn. Net: 18.378 tonn.
Dødvekt: 42.800 tonn. Lengde: 728.4'
09/1966: Satt i fart som CONDO
10/1972: Solgt Olaf Vaboen & Co.m.fl( Vaboens Rederi A/S) Kr.sand, nytt navn HERWANG
06/1974: Solgt Capo Falcone Soc.di Nav. Spa., Cagliari, Italia, nytt navn FALCONE
00/1983: Solgt til Cia. di Nav. Deiulemao Spa., Cagliari, Italia
03/1983: Solgt til opphugging i La Spezia den 15/3-1883 ved CN del Golfo, La Spezia
1965 i Rotterdam.
Sent om kvelden tirsdag den 15. juni 1965 oppstod en katastrofe ved Verolme skipsverft i Rotterdam. Under rengjøring av tankene på et tankskip gikk det plutselig galt. Skipet eksploderte og et voldsomt flammehav slo opp fra fartøyet. Tusenvis av mennesker i Rotterdam flyktet ut i gatene og vindusruter ble knust i landsbyer flere kilometer unna. Skipet var M/T «Ronastar» fra Mandal og om bord var blant annet kaptein Olaf Jansen, hans kone og deres tre barn.
Til Rotterdam for vedlikehold
Den 11. juni 1965 ankom M/T «Ronastar» Dunkirk. Tankskipet hadde nettopp gjennomført en tur til oljebyen Bonny i Nigeria. Etter lossing av olje i Dunkirk gikk turen videre til Rotterdam der skipet skulle settes i dokk for vedlikehold. Tankeren var bemannet av 42 mann og kaptein var Olaf Jansen fra Mandal.
Under landligge i Rotterdam skulle kaptein Jansen få besøk. Om kvelden dro rederiets kontorsjef og redersønn Helge Saanum med fly fra Kristiansand. Det samme gjorde kapteinens kone og deres tre små barn. Rett før midnatt ankom følget flyplassen i Rotterdam. Kun fem minutter etter de hadde entret M/T «Ronastar» skjedde det fatale.
Maskineri
Dieselmotor 2 SC SA 10 cylindere diam. 740x1600mm.
B &W Lisenbygget ved Eriksbergs mek. Verksted. Gøteborg.