M/T PONTOS (I)
Tilbake til søk
1948 Kontrahert hos John Cockerill, Hoboken, Belgia, for levering i september 1949. Beregnes å få en fart av 14 knop. Kontraktspris £ 630 000 på glideskala. Skipet ble i desember 1947 sluttet på et 5 års tidscerteparti til British Tanker Co., London, til en frakt av 23 sh. hvis levering i 1949 og 22/6 sh. hvis levering i 1950.
Hvalfangerselskapet «Pelagos» har rett til selv å benytte skipet hvert år ca. 4 måneder for transport av hval- olje og brenselolje.
1949 Bygget som PONTOS av Soc. Anon. John Cockerill, Hoboken, Belgia for Hvalfangerselskapet Pelagos A/S (Svend Foyn Bruun), Tønsberg. Sjøsatt 25/06, levert i november.
1965 Solgt til Skibs-A/S Avanti, Skibs-A/S Glarona & Skibs-A/S Navalis (Tschudi & Eitzen), Oslo. Omdøpt til SIPONTO.
1966 Kom i brann 28/02 under lossing av parafin ved Chittagong, Bangladesh. Brannen slukket 03/03. Kondemnert.
Vraket solgt til tyske oppkjøpere, videresolgt til huggere på Taiwan.
Forlot 05/06 Chittagong under slep. Hugget i Kaohsiung samme måned.
1948 Contracted with John Cockerill, Hoboken, Belgium, for delivery in September 1949. Estimated to get a speed of 14 knots. Contract price £ 630,000 on sliding scale. The ship was joined in December 1947 on a 5 year time charter party to British Tanker Co., London, for a shipment of 23 sh. whose delivery in 1949 and 22/6 sh. whose delivery in 1950.
The whaling company "Pelagos" has the right to use the ship every year for approx. 4 months for transport of whale oil and fuel oil
1949 Built as PONTOS by Soc. Anon. John Cockerill, Hoboken, Belgium for Hvalfangerselskapet Pelagos A/S (Svend Foyn Bruun), Tønsberg. Launched 25/06, delivered in November.
1965 Sold to Skibs-A/S Avanti, Skibs-A/S Glarona & Skibs-A/S Navalis (Tschudi & Eitzen), Oslo. Renamed SIPONTO.
1966 Came on fire 28/02 while discharging kerosene at Chittagong, Bangladesh. Fire extinguished 03/03. Condemned.
Sold to scrap to German buyers, re-sold to Taiwan breakers. Left Chittagong 05/06 in tow. Broken up at Kaohsiung the same month.