MS HOI HOUW

Tilbake til søk
HOI HOUW
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5152717
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal LNXE
Byggeår 1949/11
Leveringsmåned Novemb.
Byggenr 71
Bruttotonn/BT 3.394
Nettotonn/NT 1.959
Dødvekt/TDW 3.275
Skrog LOA 341,3’
Skrog LBP 324,4’
Bredde 46,2’
Dypgående 18’10’’
Dybde (i riss) 27,6’
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods og passasjerer
Hastighet 14,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 5 x lasterom m/en luke til hver. 11 x bommer (1 x 15 t, 10 x 5 t) betjent av 10 x vinsjer.
Kjeletype 1 x hjelpekjel (aux. boiler), oljefyrt + 1 x eksoskjel.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Burmeister & Wain A/S, København, Danmark
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1949 - 1974
Norge
Sted Helsingborg
Reg havn Haugesund

1949 Bygget som HOI HOUW av Helsingborgs Varfs A/B, Hälsingborg, Sverige for Skibs-A/S Corona (H. M. Wrangell & Co. A/S), Haugesund. Levert 12/11.
1955 Angrepet 28/09 av to fly fra nasjonalist Kina et par n. mil utenfor havnebyen Swatow på det kinesiske fastland. To av det kinesiske mannskap ble drept og flere nordmenn såret. Kapteinen Arne Fjeldheim ble såret I begge bena og ble kjørt på sykehus ved ankomst Hong Kong. I tillegg ble også fjerdemaskinisten skadet. Av materiell ble kompass og gyrokompass ødelagt, samt en passasjer lugar og bestikken.
1974 Solgt i desember for USD 410.000 til Kwok Wah Shipping Co. S.A. (Kin Wah Maritime Co., Hong Kong), Panama. Omdøpt til AFFLUENT COUNTRY.
1976 Solgt til Kam Fai Shipping Co. S.A. (Carolina International Enterprises Ltd, Hong Kong), Panama. Omdøpt til KAM FAI.
1979 Solgt til Mandarin Shipping Co. S.A., Kaohsiung, Taiwan/Panama. Omdøpt til MANDARIN.
1984 Hugging begynte 29/03 ved Chi Young Steel Enterprise Co., Kaohsiung.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, B & W, 2-takt/enkltv., 7-sylinder, syl. dim.: 500 x 1.100 mm. 2.500 BHK ved 142 o. min. Bygget av A/S Burmeister & Wain’s Skibs- & Maskinbyggeri, København, Danmark.

1949 Built as HOI HOUW at Helsingborgs Varfs A/B, Hälsingborg, Sverige for Skibs-A/S Corona (H. M. Wrangell & Co. A/S), Haugesund. Delivered 12/11.
1955 Attacked on 28/09 by two planes from Nationalist China a couple of miles outside the port city of Swatow on the Chinese mainland. Two of the Chinese crew were killed, and several Norwegians wounded. Captain Arne Fjeldheim was wounded in both legs and was taken to hospital on arrival in Hong Kong. In addition, the fourth engineer was also injured. Of material, the compass and gyrocompass were destroyed, as well as a passenger cabin and the chart room caught fire.
1974 Sold in December for USD 410.000 to Kwok Wah Shipping Co. S.A. (Kin Wah Maritime Co., Hong Kong), Panama. Renamed AFFLUENT COUNTRY.
1976 Sold to Kam Fai Shipping Co. S.A. (Carolina International Enterprises Ltd, Hong Kong), Panama. Renamed KAM FAI.
1979 Sold to Mandarin Shipping Co. S.A., Kaohsiung, Taiwan/Panama. Renamed MANDARIN.
1984 Demolition began 29/03 by Chi Young Steel Enterprise Co., Kaohsiung.

  • HOI HOUW

    HOI HOUW
Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Skipet 3-4/1995 ved Leif M. Bjørkelund, www,skipshistorie.net
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Per Sundfær, Steinar Norheim og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no