M/T WIND SUNRISE

Tilbake til søk
WIND SUNRISE
Nasjonalitet
Norge (NSI)
Skipstype Motor Tanker
Off nr 7717389
Kallesignal LANB2
Byggeår 1978/10
Leveringsmåned Oktober
Byggenr 191
Bruttotonn/BT 17.754
Nettotonn/NT 11.914
Dødvekt/TDW 32.106
Skrog LOA 553,8’ (168,8 m)
Skrog LBP 529,8’ (161,5 m)
Bredde 84,9’ (25,9 m)
Dypgående 37,8’ (11,517 m)
Dybde (i riss) 48,0’ (14,65 m)
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 15,5 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 26 x lastetanker (9bb-9sb-8s). 6 x lossepumper med samlet kapasitet 3.000 kub. m/time.
Kjeletype 1 x hjelpedampkjel (ildrørskjele/fire tube boiler). Arbeidstrykk 8,5 bar. 1 x water pipe eksoskjel (water tube exh.gas economiser). Arbeidstrykk 8,5 bar.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x dieselgen. hver 600 kW. 1 x dieselgen. 1.200 kW. 1 x dieselgen. (nød) 48 kW.
El-kraft 2.400 kW/440-220VAC/60Hz.
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem 1 x styremaskin type 400-75, ser nr. 523. Bygget av Porsgrunn Steering Gear. Side thruster forut.
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Sulzer (Horten) 6RND, 2-takt,/enkeltv., 6 -sylindret, syl. dim.: 760 x 1.550 mm, 12.000 BHK v/122 o.min. HFO
Maskin-/motorbygger Marinens Hovedverft, Horten, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Horten
Reg havn Oslo

1978 Bygget som BALDER HORTEN av A/S Horten Verft, Horten for regning av K/S A/S Balder Product I (Parley Augustsson (Management) A/S), Oslo. Sjøsatt 23/03, ferdigstilt i oktober.
1984 Solgt til K/S A/S Balder Tank, Bergen. Samme disponent. Omdøpt til BALDER BERGEN.
1985 Solgt til Bergen Product Inc., Liberia. Omdøpt til BALAKI.
1988 Solgt til Wind Sunrise K/S (Wind Tankers A/S v/Lars Krogh & Co), Oslo. Omdøpt til WIND SUNRISE.
1992 Solgt til Seatransport Progress Ltd., Limassol, Kypros. Omdøpt til PROGRESS WIND.
1999 Solgt til Samta Hotel Inv. (China) Pte. Ltd., Singapore. Omdøpt til ASEAN PROGRESS.
Videresolgt samme år til Samta Tankers Pte. Ltd., Singapore. Omdøpt til SERAYA BARU.
2006 Ankom til Chittagong, Bangladesh 03/08 for hugging, satt på land 07/06.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, type Horten-Sulzer. 2-takt/enkeltv. 6-sylindret, syl. dim.: 760 x 1.550 mm. 12.000 BHK (8.832 kW) ved 122 o. min. Bygget av A/S Horten Verft, Horten.

1978 Built as BALDER HORTEN at A/S Horten Verft, Horten for K/S A/S Balder Product I (Parley Augustsson (Management) A/S), Oslo. Launched 23/03, completed in October.
1984 Sold to K/S A/S Balder Tank, Bergen. Same manager. Renamed BALDER BERGEN.
1985 Sold to Bergen Product Inc., Liberia. Renamed BALAKI.
1988 Sold to Wind Sunrise K/S (Wind Tankers A/S), Oslo. Renamed WIND SUNRISE.
1992 Sold to Seatransport Progress Ltd., Limassol, Cyprus. Renamed PROGRESS WIND.
1999 Sold to Samta Hotel Inv. (China) Pte. Ltd., Singapore. Renamed ASEAN PROGRESS.
Resold the same year to Samta Tankers Pte. Ltd., Singapore. Renamed SERAYA BARU.
2006 Arrived Chittagong, Bangladesh 03/06 for demolition, beached 07/06.

  • WIND SUNRISE

    WIND SUNRISE
Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, www.skipshistorie.net
Utarbeidet av: Per Sundfær og Ragnar Iversen (skipshistorie.net)
   
https://www.sandefjordshistorie.no