M/T KREDY
Tilbake til søk
1966 Bygget som motortanker AFRODITE av Kockums mek. Verkstads AB, Malmø for A/S Athene (Jørgen Bang) Kristiansand. Sjøsatt 10/11.
1967 Overlevert i mars.
1978 A/S Athene ble slått konkurs. Fartøyet blir tilbakeført til skipsbyggeren via Svenska Varv. Et statlig svensk selskap som skulle ivareta svenske skipsbyggeres interesser. Fra april blir fartøyet overtatt av nydannet Skips-A/S Afrodite med Hans Heistein, Kristiansand som disponenter. Beholder navnet AFRODITE.
Fra oktober blir driftsansvaret av Skips A/S Afrodite, Kristiansand overtatt av firma Lars Krogh & Co. A/S, Oslo. AFRODITE skifter navn til KREDY.
1980 Solgt til Greenstone Shipping Corp. S. A (A. Halcoussis & Co) Pireus i januar. Omdøpt YPATIANNA.
1984 Solgt til Kina i november for hugging. Skrap prisen var US$ 131/LDT. Ankom Shanghai 22/11-1984.
Fremdrift: 1 x dieselmotor, MAN type K10Z86/160E. 2-takt/enkltv., 10–sylindret, syl. dim.: 860 x 1.600 mm. 23.000 BHK ved 118 o. min. Bygget av Kockums Mekaniska Verkstads A/B, Malmö , Sverige.
1966 Built as motor tanker AFRODITE by Kockum's mek. Verkstads AB, Malmö for A/S Athene (Jørgen Bang as managers) Kristiansand. Launched 10/11.
1967 Delivered in March.
1978 A/S Athene went bankrupt. The vessel is returned to the shipbuilder via Svenska Varv. A state-owned Swedish company that would look after the interests of Swedish shipbuilders. From April, the management was taken over by the newly formed Skips-A/S Afrodite with Hans Heistein, Kristiansand as managers. Retains the name AFRODITE.
From October, the operating responsibility of Skips A/S Afrodite, Kristiansand was handed over to the company Lars Krogh & Co. A/S, Oslo. AFRODITE changes its name to KREDY.
1980 Sold to Greenstone Shipping Corp. S. A (A. Halcoussis & Co) Piraeus in January. Renamed YPATIANNA.
1984 Sold to China in November for breaking. The scrap price was US $ 131/LDT. Arrived Shanghai 22/11-1984.