KREDY
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 6700896
Kallesignal LKJU
Byggeår 1967/03
Leveringsmåned Mars
Byggenr 493
Bruttotonn/BT 52.652
Nettotonn/NT 34.284
Dødvekt/TDW 96.875
Skrog LOA 869,9’ (265,16 m)
Skrog LBP 831,5’ (253,44 m)
Bredde 112,46’ (34,28 m)
Dypgående 45,5’ (13.88 m).
Dybde (i riss) 59,5’ (18,14 m)
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 16,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 14 x lastoljetanker (5 BB, 4 S, 5 SB) 3 x lastolje pumper, total kapasitet 8.100 kub.mtr/time
Kjeletype 2 x hjelpekjeler, dobbeltrykks vannrørskjeler (dual pressure aux. boilers). Arbeidstrykk 49,1/12,3 Bar. 1 x eksoskjele (exh. gas economiser). Arbeidstrykk 13,5 bar
Kjelebygger Aalborg Boiler, Alborg, Sverige
Hjelpemaskineri 2 x dieselgen. hver 480 kW. 1 x turbogen. 640 kW. 1 x dieselgen. (nød) 20 kW.
El-kraft 1.600kW/440-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Kockums mek. Verkstads AB, Malmø, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Malmø
Reg havn Oslo

1966 Bygget som motortanker AFRODITE av Kockums mek. Verkstads AB, Malmø for A/S Athene (Jørgen Bang) Kristiansand. Sjøsatt 10/11.
1967 Overlevert i mars.
1978 A/S Athene ble slått konkurs. Fartøyet blir tilbakeført til skipsbyggeren via Svenska Varv. Et statlig svensk selskap som skulle ivareta svenske skipsbyggeres interesser. Fra april blir fartøyet overtatt av nydannet Skips-A/S Afrodite med Hans Heistein, Kristiansand som disponenter. Beholder navnet AFRODITE.
Fra oktober blir driftsansvaret av Skips A/S Afrodite, Kristiansand overtatt av firma Lars Krogh & Co. A/S, Oslo. AFRODITE skifter navn til KREDY.
1980 Solgt til Greenstone Shipping Corp. S. A (A. Halcoussis & Co) Pireus i januar. Omdøpt YPATIANNA.
1984 Solgt til Kina i november for hugging. Skrap prisen var US$ 131/LDT. Ankom Shanghai 22/11-1984.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, MAN type K10Z86/160E. 2-takt/enkltv., 10–sylindret, syl. dim.: 860 x 1.600 mm. 23.000 BHK ved 118 o. min. Bygget av Kockums Mekaniska Verkstads A/B, Malmö , Sverige.

1966 Built as motor tanker AFRODITE by Kockum's mek. Verkstads AB, Malmö for A/S Athene (Jørgen Bang as managers) Kristiansand. Launched 10/11.
1967 Delivered in March.
1978 A/S Athene went bankrupt. The vessel is returned to the shipbuilder via Svenska Varv. A state-owned Swedish company that would look after the interests of Swedish shipbuilders. From April, the management was taken over by the newly formed Skips-A/S Afrodite with Hans Heistein, Kristiansand as managers. Retains the name AFRODITE.
From October, the operating responsibility of Skips A/S Afrodite, Kristiansand was handed over to the company Lars Krogh & Co. A/S, Oslo. AFRODITE changes its name to KREDY.
1980 Sold to Greenstone Shipping Corp. S. A (A. Halcoussis & Co) Piraeus in January. Renamed YPATIANNA.
1984 Sold to China in November for breaking. The scrap price was US $ 131/LDT. Arrived Shanghai 22/11-1984.

  • KREDY

    KREDY
  • KREDY

    KREDY
  • KREDY

    KREDY
  • KREDY

    KREDY
  • KREDY

    KREDY
  • KREDY

    KREDY
Kilde: www.skipshistorie.net, DnV reg., EHS-Glimt
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no