T/S WIND ESCORT
Tilbake til søk
1973 Kontrakter på to 355.000 tdw ULCC be undertegnet i Malmø. Verkstedet skulle gå inn med en eierandel på 20% i hvert fartøy.
1977 Bygget som turbintanker WIND ESCORT ved Kockums mek. Verkstads A/B, Malmø (560) for I/S Wind Escort (Lars Krogh & Co, 53 1/3%, Kockums via deres selskap Rederi AB Malmoil, 46 2/3% etter et tilbud om å ta over eierskapet av enda en ULCC), Oslo.
Kjølstrekning 03/01, sjøsatt og flytende 06/08-1977. Levert 27/09.
Kaptein var Torstein Ringholm, Silsand og maskinsjef var Kåre Heggemsnes, Kristiansund.
WIND ESCORT ble forsinket en måned på reden da det ble oppdaget at fabrikant av butterfly ventilene, Westad, i lastesystemet ikke holdt mål. Det var foretatt en modifikasjon som gjorde at ventilene ikke holdt tett.
1979 14.000 aksjonærer overdrar sine Kockums aksjer til Svenska Varv AB 15/06-1979. Eiere av 46 2/3% eies nå av den svenske stat via Svenska Varv AB
1980 Ny disponent blir Erling H. Samuelsens Rederi (Lars Krogh & Co A/S), Oslo.
WIND ESCORT setter rekord ved ankomst Fawley, England 10/01 som største skip som noen gang har besøkt havnen.
1981 Rederiet inngår en kreditoravtale med det svenske Rederi A/B Zenit som nå er selskapets hovedkreditor. Dette for å sikre driften av selskapets tre ULCC’er. Avtalen går frem til 01/01-1986.
Datamaskin med måling av groe på skrog blir installert. Utviklet av NSFI med navnet Predikt 10. Måler økonomisk drift av dampanlegg, skrog og fart.
1982 Som et resultat av drivstoff prisene blir det tatt grep for energiøkonomisering. Det ble vurdert konvertering til dieselmotor. Men investeringen ble for høy. Drivstoff kostnader til «all time high». Prisen gikk fra $15 i 1974 til $200 i 1982.
Ankom ASRY Shipyard i Bahrain i april for ombygning av turbinmaskineriet. HT+LT turbinen, samt gir ble tilpasset 27.000 AHK v/60 o.min. Dette var den første i en rekke ombygginger foretatt av STAL-LAVAL. Larson fra STAL-LAVAL ledet arbeidet. Ny fire bladet propell fra Stone Manganese ble montert. Den gang verdens største i diameter, 11,0 m/72 tonn, som var benyttet på et skip i sivil tjeneste. Ny fart ble kalkulert til ca.10,0 knop på last og 12,0 knop i ballast.
Senere ble en ny prefabrikkert elektrisk drevet fødevannspumpe enhet også montert under semiopplag utenfor Fujairah, UAE. Alt utført av skutas egen maskinbesetning. Innebar en besparelse på rundt 4,0 Mt i døgnet og en kjele i drift på den nye hastigheten.
1985 Solgt til Sirius Shipping Corporation Ltd (Bulk Transport Shipping Ltd, disponenter), Gibraltar. Omdøpt B. T. BROKER.
1989 Overført til Bulk Transport Ltd. (Bergesen d. y. Oslo som disponenter), Gibraltar 20/04.
Bergesen sluttfører kjøpet av firma Bulk Transport Ltd 01/05.
1990 Innlemmet i Bergesen flåten 01/06 som BERGE BROKER og registrert i NIS med Stavanger som hjemmehavn.
Fikk uværsskader i baugen under uvær på Newfoundlands-banken. Gikk til Lisnave i Lisboa for reparasjon. Ankom i desember. Hovedturbin blir satt tilbake til 40.000 AHK og den opprinnelige propellen påsatt.
1998 Overført til Bergesen d. y. Shipping A/S 06/02 under samme disponent.
Nye disponenter er The Green Tankers A/S Paris fra 15/07. Omdøpt til BERGE INGERID og registrert på Kerguelen med Port aux François som hjemmehavn og fransk flagg (ATF). Mannskap blir skiftet ut fra norske offiserer og filippinsk mannskap til franske offiserer og filippinsk mannskap.
2000 Tilbakeføres til norsk flagg 06/04 og Bergesen d. y. ASA blir disponenter og på ny er Stavanger hjemmehavn (NIS).
2002 Solgt 21/03 til Eckhardt Marine G. m. b. H., Hamburg, Tyskland for hugging.
Ankom samme måned til Chittagong, Bangladesh for hugging.
Fremdrift: 1 x dampturbin anlegg, STAL-LAVAL type AP-45/86, koblet til propell aksel via reduksjons gear. 40.000 AHK v/86 o.min til fremdrift. Bygget ved Kockums mek. Verkstads AB, Malmø på lisens fra Stal-Laval, Finspong
1977 Built as turbin tanker WIND ESCORT by Kockums mek. Verkstads A/B, Malmø (560) for I/S Windtankers (Lars Krogh & Co, Koppang), Koppang/Oslo.
Keel laid 03/01, launched and floating 06/08-1977. Delivery 27/09.
1979 14,000 shareholders transfer their Kockums shares to Svenska Varv AB 15/06-1979. Owners of 46 2/3% are now owned by the Swedish Government via Svenska Varv AB
1982 Arrived ASRY Shipyard, Bahrain in April for conversion of the propulsion turbine system. The first ship in a row to be converted by STAL-LAVAL. Mr. Larsson from STAL-LAVAL was the manager of the job. The propulsion machinery reduced from 40.000 to abt.27.000 SHP at 60 rpm. A new four bladed propeller made by Stone Manganese, Liverpool was fitted. At that time the biggest in the world fitted on a merchant vessel. Diameter of 11,0 m and 72 ton. New speed was calculated to abt.10,0 knots loaded, and 12,0 knots ballasted. Later a new prefabricated electric driven feed pump also fitted. Calculated savings of abt.4-6 Mt a day with single boiler operation.
1985 Sold to B. T. Broker, London. Renamed B. T. BROKER.
1991 The company B. T. Broker was purchased by Sig. Bergesen & Co, Oslo and B. T. BROKER was included in the Bergesen Fleet as BERGE BROKER.
Experienced a major damage to her port bow during bad weather outside Newfoundland. Proceed to Lisnave Shipyard in Lisboa in December for repair.
2002 Sold 21/03 to Eckhardt Marine G. m. b. H., Hamburg, Germany for breaking.
Arrived same month to the beach of Chittagong, Bangladesh for her final destination.