T/S WIND ENTERPRISE

Tilbake til søk
WIND ENTERPRISE
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Tankskip
Off nr 7389479
Klassifisering DnV +1A1 Tanker for Oil, EO, INERT, BIS, COW
Kallesignal LDOL
Byggeår 1976/09
Leveringsmåned Septemb.
Byggenr 553
Bruttotonn/BT 178.573
Nettotonn/NT 144.999
Dødvekt/TDW 351.800
Skrog LOA 1.189,6' (362,59 m)
Skrog LBP 1.148,6'
Bredde 197,0' (60,04m)
Dypgående 73' 4 1/2" (22,4 m)
Dybde (i riss) 94,8'
Skipsbeskrivelse Turbintanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av råolje (ULCC)
Hastighet 15,5 knop
Drivstoffkapasitet 196,0 Mt pr døgn
Lasthåndtering 31 x lastoljetanker (11SB, 9C, 11BB),(hvorav nr.9CTK også kunne benyttes til bunkers gjennom en sinnrik operasjon med blindflenser!). 4 x lastoljepumpe, turbindrevet, JMW/Stal-Laval, 5.500 kub.m/time 1 x ballastpumpe, turbindrevet, JMW/Stal-Laval 1 x n
Kjeletype 2 x dampkjeler (vannrørskjel/water tube boiler) type CE V2M8 m/overheter. Oljefyrt, toppfyrt m/3 brennere i hver (Hamworthy). Arbeidstrykk 74/60 kp/cm2, damptemp.: 513oC. Bygget av Maskinverken AB (lisens fra Combustion Engineering Inc) Utstyrt m/roterend
Kjelebygger Svenska Maskinverken AB, Sverige, Sverige
Hjelpemaskineri 1 x turbogenerator, STAL-LAVAL, 1.600 kW. 2 x dieselgenerator, Hedemora, 1.600 kW
El-kraft 4.800kW/440-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr 2 x radar, Raytheon TM 1660/155 og Raytheon RM 1645/12. Radio peiler ITT type ADF 2200, Gyro type Sperry 14K 37. Ekkolodd av "Simrad" fabrikat og fartslogg type SAL 24. Norcontrol "Databridqe", Raytheon Doppler logg.
Manøvreringssystem 1 x styremaskin, Elektro-hydraulisk ram type. Bygget av Hastie, Greenock, Skottland
Kommunikasjonsutstyr Sender/mottaker type EB 1500 United Marine Electronics. Senere også SATCOM
Maskin-/motordetaljer Dampturbin (HP+LP+AST) Stal-Laval type AP40/86, 40.000 ahk v/86 o/min
Maskin-/motorbygger Kockums mek. Verkstads AB, Malmø, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1973 Kontrakter på to 355.000 tdw ULCC be undertegnet i Malmø. Verkstedet skulle gå inn med en eierandel på 20% i hvert fartøy.
1976 Bygget som turbintanker WIND ENTERPRISE ved Kockums mek. Verkstads A/B, Malmø (553) for I/S Wind Enterprise (Lars Krogh & Co, 53 1/3%, Kockums via deres selskap Rederi AB Malmoil, 46 2/3% etter et tilbud om å ta over eierskapet av enda en ULCC), Oslo. Sjøsatt 08/07-1976, ferdigstilt og overtatt 19/09.  Kaptein var Magne Kristiansen, Kristiansund og maskinsjef var Thor S. Frøsland, Mandal. Jomfruturen gikk med kurs for Persiske Gulf. Usluttet. To dager før ankomst PG fikk man napp fra BP om en reise fra Mena Al Ahmadi til lektring i Lyme Bay og sluttlossing i Europoort, Rotterdam.
1977 Ankom Ras Tanura 08/01. Gikk inn på en 12 mnd T/C til Chevron fra 11/01. Lossehavn for første tur for Chevron var Freeport, Bahamas.
Beordret til kai fra ankerplass etter noen dagers venting. Ankeret ble løftet og det blir satt kraft på forover fremdrift. En sideveis drift gjør at WIND ENTERPRISE treffer baugen på MOBIL HAWK med babord side rett ut for aktere vingtank. Bulben til MOBIL HAWK flenger hudplaten av i et område på ca 20-30 m2 på vingtanken samt legger ned lanternemasten og knuser livbåt på babord side.
Etter pålegg fra DnV må lettbåt rigges til på babord side som livbåt og lanternemast reises før man får lov til å gå til verksted for reparasjon. Avgikk Ras Tanura 18/01 med kurs for Bahrain for inspeksjon. Avgår Bahrain etter utbedring for videre ferd mot Singapore via Dubai 25/01. Ankommer verkstedet Hitachi Zosen Robin Dockyard i Singapore 09/02 for reparasjon. Reparasjonen tok ca 3 uker. Avgikk 26/02 for Ras Tanura med ankomst Ras Tanura 07/03.
1979 14.000 aksjonærer overdrar sine Kockums aksjer til Svenska Varv AB 15/06-1979. Eiere av 46 2/3% eies nå av den svenske stat via Svenska Varv AB
1981 Rederiet inngår en kreditoravtale med det svenske Rederi A/B Zenit som nå er selskapets hovedkreditor. Dette for å sikre driften av selskapets tre ULCC’er. Avtalen går frem til 01/01-1986.
Datamaskin med måling av groe på skrog blir installert. Utviklet av NSFI med navnet Predikt 10. Måler økonomisk drift av dampanlegg, skrog og fart.
1982 Som et resultat av drivstoff prisene blir det tatt grep for energiøkonomisering. Det ble vurdert konvertering til dieselmotorer. Men investeringen ble for høy. Drivstoff kostnader til «all time high». Prisen gikk fra $15 i 1974 til $200 i 1982.
Under opphold ved ASRY i Bahrain ble fremdriftsmaskineri redusert fra 40.000 til 27.000 AHK v/60 o.min. En ny firbladet propell ble konstruert og bygget ved Stone Manganese i Liverpool. Den gang verdens største i diameter, 11,0 m/72 tonn. Ny fart ble 10,0 knop på last og 12,0 knop i ballast.
Ny elektrisk drevet fødevannspumpe ble også montert av skipets maskinbesetning under opphold off Fujairah. Et byggesett levert via Kockums mek. innebar en besparelse på rundt 4,0 tonn HFO i døgnet med full drift på en kjele på den nye hastigheten.
1983 Etter lasting på Kharg Island og påfølgende bunkring i Ras Tanura, var hun på vei til Dubai for reparasjon av feil i Data-bridge. Underveis gikk hun på grunn på et korallrev, Shah Allum Shoal 15/08, som til vanlig er merket med en lykt. Dette var iransk område, og ikke vedlikeholdt under krigen så den var ute av drift. Skipet var under natten satt ut av kurs og gikk på revet ut på natten. Tatt av grunnen etter overføring av last til assisterende tonnasje.
Etter inspeksjon i Dubai. Det ble ikke funnet lekkasje. Etter godkjenning av klasse fortsatte reisen til Curacao. Ved neste verkstedsopphold ble det skiftet ca.120 tonn stål i forpigg området.
Prøvekjøring av el. drevet fødepumpe endte med havari på el. motor etter kort tid.
1985 Solgt til Telfair Shipping Co. Ltd. (Marine Management A/S, Oslo, manager), Limassol, Kypros og omdøpt til W ENTERPRISE.
1986 Truffet av en Exocet-rakett fra Iransk helikopter om kvelden 24/05 ca 35 miles sør for Kharg Island, da hun var på reise fra Kharg Island til Sirri Island. Hun begynte å ta inn vann i maskinrommet.
Mannskapet forlot skipet. Tidlig neste morgen kom helikopter tilbake og sendte en ny Exocet-rakett som traff i maskinrommet og førte til eksplosjon og brann i maskinrom og innredning. Brannen var da slukket fra forrige angrep. Skipperen fortalte senere etter 3 måneder på sykehus i Holland, at de siktet aktivt mot innredning hvor folk befant seg. Senere kom en eksplosjon i pumperommet 26/05 og i B/B bunkerstank 27/05. Redningsbåter greide å slepe henne til Sirri Island hvor brannen ble slokket og lasten pumpet i land. Akter bygget var brent helt ut. Deretter slept til Dubai. Med en skrog- og maskinverdi anslått til USD 20.000.000 ble hun erklært å være et totalt konstruktivt krigstap. Slept til Singapore Roads. Vraket ble solgt i november til K/K A/S Norman Tankers V (Norman International A/S, managers), Oslo, Norge og omdøpt til HAPPY ENTERPRISE.
1987 Solgt i juni til K/S /A/S Norman Tankers VII (Barber International A/S, managers), Oslo for USD 29.900.000 inklusive reparasjonen. Registrert i NIS med kallesignal JXJN3. Ankom Hyundai Mipo Dockyard, Ulsan, Korea under slep i juli. Reparasjonen til USD 20.000.000 ga henne nytt akterskip med overbygg og nytt maskinrom for dieseldrift.
1988 Fremdriftsmaskineri ble erstattet med en B&W-motor 2-takt/enkeltv., 7-sylindret syl. Dim.: 800 x 3.056 mm, 32.889 BHP (23.470kW) v/77 o. min, bygget av Hyundai Engine & Machinery Co Ltd., (B&W). Kjelene ble beholdt men renovert.
Driften overtatt i september av Westfal-Larsen & Co. A/S, Bergen, Norge. Hun ble levert ferdig reparert 02/09. Omdøpt til SAMNANGER.
1990 Solgt til K/S Samnanger (Westfal-Larsen & Co. A/S, managers) Bergen, Norge.
1992 Solgt til K/S Pollux (Westfal-Larsen & Co. A/S, managers), Bergen, Norge. Omdøpt til POLLUX. I desember ble driften overtatt av Pollux shipping A/S, Bergen, Norge.
1994 Driften ble i september overtatt av Jørgen Jahre Shipping A/S, Sandefjord/Bergen.
1995 Omdøpt til JAHRE POLLUX i januar. Registrert i Sandefjord i mars.
2002 Solgt i september til Hin Leong Marine International (Pty) Ltd., Singapore for USD 6.500.000. Omdøpt til TIAN SAN.
2003 Levert til huggere i Chittagong, Pakistan 30/07. Satt på land 01/09.

Fremdrift: 1 x dampturbin anlegg, STAL-LAVAL type AP 40/86 (HT+LT+AKT) koblet til felles propell aksel via gear. 40.000 BHK v/86 o. min til fremdrift. Bygget ved Kockums mek. Verkstads AB, Malmø på lisens fra Stal-Laval, Finspong

1976 Built as turbine tanker WIND ENTERPRISE by Kockums mek. Verkstads A/B, Malmø (553) for I/S Wind Enterprise (Lars Krogh & Co, Koppang), Oslo. Launched 08/07, completed in September. Master was Magne Kristiansen and chief engineer was Thor S. Frøsland.
1977 Ordered to dock from anchorage at midnight one day in late January. The anchor was lifted, and she was put in ahead on the propulsion. A sideways drifting causes WIND ENTERPRISE to hit the bow of the MOBILE HAWK with port side rear wing tank. The bow of MOBIL HAWK peels off the skin plate in an area of about 20-30 m2 on the wing tank and puts down the lantern mast and smashes lifeboat on the port side.
Following orders from DnV, work boat must be rigged on the port side as a lifeboat and lantern mast must be raised before being allowed to go to a repair yard. The repair yard of Hitachi Zosen Robin Dockyard arrives in Singapore 13/02 for repair. The repair took about 3 weeks
1982 During docking at ASRY of Bahrein, the propulsion machinery converted from 40.000 to 27.000 SHP at 60 rpm. Conversion done under management of Stal-Laval of Sweden.
A new four bladed propeller made by Stone Manganese, Liverpool was fitted. At the time the biggest in the world. Diameter of 11,0 m and 72 ton. New speed was 10,0 knots loaded and 12,0 knots in ballast.
While at anchorage off Fujairah, a new prefabricated electric driven feed pump installed by the enginecrew. Calculated saving of 4-6 tons of fuel a day in one boiler operation.
Later run aground at Shah Allum Shoal in AG, on route between Ras Tanura and Dubai fully loaded. Normally there is a light on this reef (reef not visible above water level), as it is Iranian territory it was extinguished at the time. Incidentally, the electronic navigational aid, the Data-Bridge, was out of order at the time, and she was heading for Dubai to repair. She probably set out of course more than expected.
Taken off the ground after transfer of cargo to assisting tonnage. As no leak found. After an inspection off Dubai, allowed to proceed to Curacao to discharge her cargo. At next docking, almost 120 tons of steel renewed in the forepeak area.
1985 Sold to Telfair Shipping Co. Ltd. (Marine Management A/S, Oslo (John Fredriksen), as manager), Limassol, Kypros and renamed to W ENTERPRISE.
1986 Hit by an Iranian Exocet-rocket from a helicopter the evening of 24/05 abt. 35 nautical miles south of Kharg Island, while on route from Kharg Island to Sirri Island. The engine room started flooding. The crew abounded the ship. Early next morning the helicopter returned and she was given a new round of rocket grenades hitting the engine room followed by explosion and fire in engine room and accommodation. Later the 26/05 also explosion in the pump room. The 27/05 Port bunker tank exploded. Salvage tugs managed to tow her to Sirri Island to total extinguish the fire and discharge her cargo. The aft building and engine room totally burnt out. Later towed to Dubai. The value of hull and machinery calculated to USD 20.000.000 and declared as a total constructive loss.
Taken under tow to Singapore Roads. The hull sold in November to K/K A/S Norman Tankers V (Norman International A/S, managers), Oslo, Norway and renamed HAPPY ENTERPRISE.
1987 Sold in June to K/S A/S Norman Tankers VII (Barber International A/S, managers), Oslo for USD 29.900.000 inclusive the repair and reconstruction, registered i NIS with new call sign JXJN3. Arrived Hyundai Mipo Dockyard, Ulsan, Korea under tow in July. The re-construction of USD 20.000.000 gave her new aft part, accommodation and diesel propulsion.
1988 Propulsion machinery replaced by a B&W-diesel engine 2-stroke/single acting, 7-cylinder, cyl. dim.: 800 x 3.056 mm, 32.889 BHP (23.470kW) at 77 rpm, built by Hyundai Engine & Machinery Co Ltd., (B&W). Original boilers still in in place, but renovated.
The management taken over by Westfal-Larsen & Co. A/S, Bergen, Norway in September. She was completed 02/09. Renamed SAMNANGER.
1990 Sold to K/S Samnanger (Westfal-Larsen & Co. A/S, managers) Bergen, Norway.
1992 Sold to K/S Pollux (Westfal-Larsen & Co. A/S, managers), Bergen, Norway. Renamed POLLUX. In December the management taken over by Pollux Shipping A/S, Bergen, Norway.
1994 Management taken over by Jørgen Jahre Shipping A/S, Sandefjord/Bergen in September.
1995 Renamed to JAHRE POLLUX in January. Registered in Sandefjord in March.
2002 Sold in September to Hin Leong Marine International (Ptv) Ltd., Singapore for USD 6.500.000. Renamed to TIAN SAN.
2003 Delivered to breakers in Chittagong, Pakistan 30/07. Beached on 01/09.

  • WIND ENTERPRISE

    WIND ENTERPRISE
  • WIND ENTERPRISE

    WIND ENTERPRISE
  • WIND ENTERPRISE

    WIND ENTERPRISE
  • WIND ENTERPRISE

    WIND ENTERPRISE
  • WIND ENTERPRISE

    WIND ENTERPRISE
Kilde: EHS-Glimt, Skipet nr 2-2009, Lloyds, Auke Visser, mannskap
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no