AIMEE
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 6714548
Klassifisering DnV 1A1 HC T or Tanker for oil.
Kallesignal LMBR
Byggeår 1967/08
Byggenr 504
Bruttotonn/BT 42.357
Nettotonn/NT 26.576
Dødvekt/TDW 73.350
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for malm, bulklast og olje
Hastighet 16,5
Drivstoffkapasitet 16,5 knop ved et forbruk på 60 t/time
Lasthåndtering 11 x lasterom med 11 luker. 2 x lastoljepumper, tot. kapasitet 5.000 kub.m/time
Kjeletype 2 x hjelpekjeler (vannrørs dobbeltrykkskjeler / dual pressure). Arbeidstrykk 49 bar-12,8 bar. 1 x vannrørs exh. kjel. Arbeidstrykk 13,2 bar.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgen. hver 352kW. 1 x dieselgen. (nød) 24kW. 1 x turbogen. 400kW.
El-kraft 1.452kW/440-220VAC/60Hz.
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem 1 x elektro-hydr. Styremaskin, fabr. Hastie, Greenock
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motordetaljer MAN K8Z 86/160, 2-takt, enkeltv. 8-sylindret, syl. dim.: 860 x 1.600 mm, 18.400 BHK v/118 o. min.
Maskin-/motorbygger Kockums mek. Verkstads AB, Malmø, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Malmø
Reg havn Oslo

1967 Bygget som AIMEE av Kockums Mekaniska Verkstads A/B, Malmö, Sverige for Erling H. Samuelsens Rederi (Erling H. Samuelsen A/S, Oslo), Koppang. Sjøsatt 26/04, ferdigstilt i august.
1977 Solgt til K/S A/S Baldertank II, Oslo. Omdøpt til BALDER ALVAR.
1975 Legges opp i Uddevalla for befrakters regning.
1978 Solgt til Cape Palmas Nav. Ltd., Monrovia, Liberia. Samme navn.
1980 Solgt til Concercio Nav. Peruano S. A., Callao, Peru. Omdøpt til LA LIBERTAD.
1981 Solgt til Good Harvest Shipping Co. S. A., Piraeus, Hellas. Omdøpt til GOOD HARVEST.
1982 Registrert i Panama. Samme eiere.
1985 Solgt til Polar Light S. A., Panama. Omdøpt til SOUTH CROSS.
Ankom 07/07 samme år til Kaohsiung, Taiwan for hugging ved Lin Hai Steel.

1967 Built as AIMEE at Kockums Mekaniska Verkstads A/B, Malmö, Sverige for Erling H. Samuelsens Rederi (Erling H. Samuelsen A/S, Oslo), Koppang. Launched 26/04, completed in August.
1975 Laid up at the port of Uddevalla, Sweden for the charterers account.
1977 Sold to K/S A/S Baldertank II, Oslo. Renamed BALDER ALVAR.
1978 Sold to Cape Palmas Nav. Ltd., Monrovia, Liberia. Same name.
1980 Sold to Concercio Nav. Peruano S. A., Callao, Peru. Renamed LA LIBERTAD.
1981 Sold to Good Harvest Shipping Co. S. A., Piraeus, Greece. Renamed GOOD HARVEST.
1982 Registered in Panama. Same owners.
1985 Sold to Polar Light S. A., Panama. Renamed SOUTH CROSS.
Arrived 07/07 same year at Kaohsiung, Taiwan for demolition by Lin Hai Steel.

  • AIMEE

    AIMEE
  • AIMEE

    AIMEE
Kilde: Starke, Lloyd’s, DnV, www.skipshistorie.net
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen og Per Sundfær
   
https://www.sandefjordshistorie.no