MS BOMMA (II)

Tilbake til søk
BOMMA (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal LJZT
Byggeår 1938/11
Byggenr 475
Bruttotonn/BT 1.116
Nettotonn/NT 550
Dødvekt/TDW 1.425
Skrog LOA L: 244,5'
Bredde 38,2
Dypgående 13,7'
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet 12,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 3 lasterom/luker
Kjeletype 1 x hjelpekjel (donkey boiler), oljefyrt, 100 PSI
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x dieselgenerator, 150 BHK (100kW)
El-kraft 200kW/220VdC
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Telefoni og telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Burmeister & Wain 684-VT2BF, 2-takt/enkeltv., 6-syl., dia. 720 mm, slag 1.250 mm, 13.800 BHK v/114 o/min.
Maskin-/motorbygger A/S Akers mek. Verksted, Oslo, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1938 - 1966
Norge
Sted Kristiania / Oslo
Reg havn Oslo

1938 Bygget som motorskip BOMMA ved Akers Mekaniske Verksted, Oslo for A/S Ganger Rolf (Fred.Olsen & Co), Oslo. Sjøsatt 6/9-1938. Levert i november samme år.
1940 BOMMA var på vei fra Bergen og nordover. 17/04 kom båten til Nauste innerst i Romsdalsfjorden. Der ble den liggende i fjorten dager, mens krigshandlingene presset på fra nord og sør. 02/05 fant BOMMAs kaptein, Louis Johannessen at situasjonen ble for alvorlig, og så stakk båten ut, over Nordsjøen til Lerwick på Shetland. 10/05 ankom den Skottland hvor den ble liggende til 01/06. (se lwww.warsailors.com)
Så fikk den lille Norsjøbåten ordre om den skulle krysse over Atlanteren, og 08/06 befant den seg i ballast flere hundre mil vest for Lands End. Men BOMMA skulle få annet å gjøre. Ordren kom at den skulle vende tilbake til Falmouth, og 15/06 sto den over Atlanteren for alvor,. Denne gang med 250 kolli av det norske gullet om bord. Både BOMMA og de andre ”gullbåtene” kom velberget over med sin dyrebare last.
I august 1940 var BOMMA i Stillehavet og ble satt i fart mellom Nord-Pacific og det Karibiske Hav, og senere med mange og lange reiser over fjerne hav.
1945 I 1945 var BOMMA igjen i fart på Mellom-Amerika, og i august utløp tidsbefraktningen. BOMMA gikk da til Valparaiso og lastet for Norge. Den passerte Panama på hjemtur 18/09 og kom til Bergen 09/10. Den var en av de heldige---.
1966 Solgt til Pacific Trading & Navigation Ltd. (c/o Madrigal Shipping Co. Inc), Manila og omdøpt SLIDRE.
1976 Havarerte i posisjon 13.26N/144.38Ø den 21/05-1976.

1938 Built as motor ship BOMMA by Akers Mekaniske Verksted, Oslo for A/S Ganger Rolf (Fred. Olsen & Co), Oslo. Launched September 6 th 1938. Delivered in November same year.
1940 BOMMA was on route from Bergen going north. On April 17th she arrived Nauste deep in the Romsdalsfjord. She laid there for fourteen days, while the war came closer from both north and south. The May 2nd. the captain of BOMMA, Louis Johannessen find the situation became too serious, and the ship went out and over the North Sea, to Lerwick, Shetland. May  the 10th. she arrived Scotland, were she was until June 1st.
So, the small North Sea vessel had the order of crossing the Atlantic Ocean, and on June 8th.June position was many hundred nautical miles west of Lands End in ballast. But BOMMA was ordered back to Falmouth. And the June 15th she started her crossing over the Atlantic Ocean, this time for real. She was loaded with 250 colli of the Norwegian gold reserve, and both BOMMA and the other gold ships came well over with their highly valuable load.
In August 1940 the BOMMA was in the Pacific Ocean and started trading between the northern part of the Pacific and the Carribean, and later also many long run over distant seas.
1945 In 1945 the BOMMA was trading on the Pan-American coast, and in August the time charter ended. BOMMA went to Valparaiso and loaded for destination Norway. She passed the Panama Channel on September 18th. and arrived Bergen the October 9. 1945. She had been one of the lucky ones---.
1966 Sold to Pacific Trading & Navigation Ltd. (c/o Madrigal Shipping Co. Inc), Manila and renamed SLIDRE.
1976 Wrecked in posistion 13.26N/144.38E on the May 21st. 1976.

  • BOMMA (II)

    BOMMA (II)
  • BOMMA (II)

    BOMMA (II)
  • BOMMA (II)

    BOMMA (II)
Kilde: DnV reg.1953, boken ”Norge på Havet”, Miramar Shipindex, www.warsailors.com
Utarbeidet av: Per Sundfær og Ragnar Iversen (skipshistorie.net)
   
https://www.sandefjordshistorie.no