MS ABRAHAM LINCOLN

Tilbake til søk
ABRAHAM LINCOLN
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5606909
Klassifisering Lloyds +100A1
Kallesignal LHDQ
Byggeår 1929/04
Leveringsmåned April
Byggenr 32
Bruttotonn/BT 5.740
Nettotonn/NT 3.501
Dødvekt/TDW 9.500
Skrog LOA 461,2’
Skrog LBP 435,9'
Bredde 56,2'
Dypgående 26' 8 3/4
Dybde (i riss) 27,7'
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods, frukt og passasjerer
Hastighet 13,5 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 7 x lasteluker betjent betjent av 15 x losse/lastebommer; 1 x 25 t, 10 x 5 t, 4 x 3 t. og 10 x vinsjer. Lastekapasitet 516.000 kub.ft inkludert 74.500 kub.ft i 3 kjølerom
Kjeletype 1 x hjelpekjel
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radiopeiler (DF), ekkolodd, gyro kompass.
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 2 x Dieselmotorer
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Burmeister & Wains Maskin og Skibsbyggeri, København, Danmark
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1929 - 1952
Norge
Sted Odense
Reg havn Oslo

1929 Bygget som motorskipet ABRAHAM LINCOLN ved Odense Staalskibsværft, Odense for regning av A/S Ganger Rolf (Fred. Olsen & Co.), Oslo. Sjøsatt 31/01-1929. Overlevert til eiere i april 1929. Satt inn på Pacificlinjen. Utstyrt for frakt av frukt. 2 x 4-sylindret Sabroe kompressorer. Kjølemedium CO2.
Indirekte fordamping. Kapasitet 235.850 kcal/time
1934 Bytter til LDIK som kallesignal.
1940 Da krigen startet 09/04 var hun på vei fra Seattle til Cristobal for passering Panama kanalen på vei til Kingston på Jamaica. Inngår i Nortraships flåte
Frekventerte havner på vest og østkyst med enkelte avstikker til Liverpool, UK.
1942 Begynner å bli benyttet på Nord-Atlanteren i større grad frem til krigens slutt.
1945 Befant seg i New York på fredsdagen. Gikk fra New York for Liverpool på 17/05. Tilbakelevrt til eiere i oktober.
1952 Solgt til Vaasan Laiva O/Y, Helsinki. Omdøpt KORSHOLMA.
1962 Solgt og gikk til hugging i Mihara 30/03-1962

Fremdrift: 2 x dieselmotor, B&W, 4-takt/enkeltv., 8-sylindret, syl. dim.: 630 x 1.100mm, 4.080 BHK. Bygget ved Burmeister & Wains Maskin- & Skibsbyggeri, Kjøbenhavn.

1929 Built as motor ship ABRAHAM LINCOLN by Odense Staalskibsværft, Odense for A/S Ganger Rolf (Fred. Olsen & Co.), Oslo. Launched 31/01-1929. Delivered to her owners in April 1929. Trading for the Pacific-line.
1952 Sold to Vaasan Laiva O/Y, Helsinki. Renamed KORSHOLMA.
1962 Sold and went to breaking in Mihara 30/03-1962

  • ABRAHAM LINCOLN

    ABRAHAM LINCOLN
  • ABRAHAM LINCOLN

    ABRAHAM LINCOLN
Kilde: www.warsailors.com. DnV, Lloyd’s, Starke, Skipet 3 og 4/1986
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen, Sverre Johansen og Per Sundfær
   
https://www.sandefjordshistorie.no