D/S BOMMA
Tilbake til søk
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Bruttotonn/BT
806
Nettotonn/NT
461
Dødvekt/TDW
1.150 T.
Skrog LOA
L: 186,0' – B: 31,2' – D: 12,0' – dypg.: 13' 9"
Skipsbeskrivelse
Dampskip
Skipsfunksjon/bruk
Funksjon ikke registert
Hastighet
Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet
Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype
1920 Bygget som dampskip INGEBORG BAKKEVIG ved Kristiansands mek. Verksted, Kristiansand for D/S A/S Are (L. Bakkevig), Haugesund. 1923 Solgt til A/S Ganger Rolf (Fred. Olsen & Co.), Oslo og omdøpt BOMMA. 1934 Nytt kallesignal LCRG. 1937 Solgt til Berg Thorsen, Arendal. Omdøpt BRATLI. 1939 Solgt til Skibs-A/S Bratli (Aug. F. Christensen, manager), Åsgårdsstrand. 1940 Solgt til A/S Wilhelms Rederi (T. Wilhelms), Fredrikstad, omdøpt MOLLA. 1944 I mai rekvirert som transport skip til Kriegsmarine, underlagt Seetransport Haupstelle Drontheim (Trondheim). Returnert 23/5. Ifølge skipsforumet til Warsailors ble hun angrepet av allierte styrkers fly fra Banff Strike Wing i Nordfjord 12/12 samme år. MOLLA ble brakt til Sarpsborg og reparert. 1947 Solgt til Rederi-A/B East Sea (Carl Helin), Degerby, Finland, omdøpt GRIPÖ. 1955 Solgt til hugging av ukjente huggere i Travemünde, Tyskland i mars.
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
1920 Bygget som dampskip INGEBORG BAKKEVIG ved Kristiansands mek. Verksted, Kristiansand for D/S A/S Are (L. Bakkevig), Haugesund. 1923 Solgt til A/S Ganger Rolf (Fred. Olsen & Co.), Oslo og omdøpt BOMMA. 1934 Nytt kallesignal LCRG. 1937 Solgt til Berg Thorsen, Arendal. Omdøpt BRATLI. 1939 Solgt til Skibs-A/S Bratli (Aug. F. Christensen, manager), Åsgårdsstrand. 1940 Solgt til A/S Wilhelms Rederi (T. Wilhelms), Fredrikstad, omdøpt MOLLA. 1944 I mai rekvirert som transport skip til Kriegsmarine, underlagt Seetransport Haupstelle Drontheim (Trondheim). Returnert 23/5. Ifølge skipsforumet til Warsailors ble hun angrepet av allierte styrkers fly fra Banff Strike Wing i Nordfjord 12/12 samme år. MOLLA ble brakt til Sarpsborg og reparert. 1947 Solgt til Rederi-A/B East Sea (Carl Helin), Degerby, Finland, omdøpt GRIPÖ. 1955 Solgt til hugging av ukjente huggere i Travemünde, Tyskland i mars.
1920 Built as steam ship INGEBORG BAKKEVIG by Kristiansands mek. Verksted, Kristiansand for D/S A/S Are (L. Bakkevig), Haugesund. 1923 Sold to A/S Ganger Rolf (Fred. Olsen & Co.), Oslo, renamed BOMMA. 1934 New call sign LCRG. 1937 Sold to Berg Thorsen, Arendal. Renamed BRATLI. 1939 Sold to Skibs-A/S Bratli (Aug. F. Christensen, manager), Åsgårdsstrand. 1940 Sold to A/S Wilhelms Rederi (T. Wilhelms), Fredrikstad, renamed MOLLA. 1944 In May requested as transport ship for the Kriegsmarine, managed by Seetransport Haupstelle Drontheim (Trondheim). Returned 23/5. According the Ship Forum in the website Warsailors, she was attacked in Nordfjord 12/12 by aircrafts from the allied forces at Banff Strike Wing. MOLLA was brought to Sarpsborg for repair. 1947 Sold to Rederi-A/B East Sea (Carl Helin), Degerby, Finland, renamed GRIPÖ. 1955 Sold to uknown breakers in Travemünde, Germany in March.
Ingen bilder er lagret for denne båten
Kilde: Kilde: DnV reg.1935, Lloyd’s reg 1937/38/39/41.www.warsailors.com
Sist oppdatert: 03/10-2007 (PS/RI/OL)