FRG VIK
Tilbake til søk
1882 Bygget som fullrigger LEICESTER CASTLE ved Oswald Mordaunt & Co., Woolston, Southampton for Leicester Castle Ship Co. Ltd (J. Coupland, London) registrert i Liverpool (LR 1886)). Skipet hadde jernskrog.
1891 Som eiere, Castle Ship & Co, Leicester (LR).
1899 Ny eier, R. N. Smith, Liverpool (LR).
1907 Solgt til Galgate Co. Ltd (John Joyce & Co.), Liverpool, UK.
1911 Innkjøpt fra Liverpool for £ 4.000 av A/S Vik (Lars Christensen), Sandefjord. Ombygd og omdøpt VIK. Ble sendt til Syd-Georgia i slutten av november som skrottkokeri for Bryde & Dahls kokeri THOR I i Godthul Harbour. Hun var det siste kokeriet som forlot Sandefjord det året og måtte ta til takke med det mannskap som var tilgjengelig. Det ble en lett blanding av samfunnets småkriminelle og mer normale folk. Totalt 58 personer.
1912 Ved ankomst var det ikke bruk for VIK i Godthul Harbour. Bestyrer på THOR I, Ingvald Bryde hadde da uttalt etter ankomst at: «Du kan gå inn på stranda og pelle stein og bein!» ble fangstbestyrer Lauritz Kristian Anderssen på VIK så forbannet at han seilte videre til Soao Joao i Bahia i Brasil, uten å si takk for seg! Dit kom også selskapets to hvalbåter FOGO og MINERVA.
For å få konsesjon for fangst på kysten av Brasil måtte fartøyene registreres under brasiliansk flagg. Det tok rundt tre uker å få denne lisensen. I mellomtiden begynte skutas mannskap å slo i hjel tiden med å leske seg på brennevin produsert på rørsukker. Deretter slo de seg helt vrange. Etter en tid med fyll og spetakkel ble 28 av et mannskap på 58 sendt hjem, og lokale folk ansatt. Beste sesongen i Bahia var fra juli til oktober. Fangsten resulterte i 5.600 fat. Det ga et underskudd på kr. 15.000 dette året. Lauritz Kristian Anderssen var bestyrer under hele sesongen
1913 Selskapet A/S Vik (Lars Christensen), Sandefjord blir oppløst. Ny eier, Freng y Cia, Bahia med Lars Christensen som disponent overtar VIK.
Solgt til A/S Ækvator (Chr. Castberg, disponent), Sandefjord for kr.287.000.
Satt i fangst ved kysten av Fransk Kongo med to hvalbåter. Sesongen utgjorde 10.650 fat denne sesongen. Noe som ga et hvalbåtdagsverk som kun var oppnådd i Sydishavet.
1914 Fangsten dette året ble bare 7.500 fat.
1915 Innleid av selskapet South Atlantic til erstatning for ESPERANCA som var satt i fraktfart. VIK hadde da allerede vært i drift på feltene i Fransk Kongo i to tidligere sesonger.
Solgt til A/S Alexandra (Haldor Virik), Aasly, Sandefjord.
1916 Solgt til A/S Alexandra (Leif Andersen, eier), Sandefjord for kr.800.000.
1922 Solgt til A/S Alexandra (Alex. Brusgaard), Drammen.
1923 I 1923 eller 1924 hugget i USA.
1882 Built as schooner LEICESTER CASTLE by Oswald Mordaunt & Co., Woolston, Southampton for Leicester Castle Ship Co. Ltd (J. Coupland, London), registered in Liverpool (as per LR 1886). Iron hulled.
1891 Registered owners, Castle Ship & Co, Leicester (LR).
1899 New registered owner, R. N. Smith, Liverpool (LR).
1907 Sold to Galgate Co. Ltd (John Joyce & Co.), Liverpool.
1911 Purchased from Liverpool for £ 4.000 by A/S Vik (Lars Christensen), Sandefjord. Converted to cookery and used as carcass cookery for THOR I. Renamed VIK in Godthul Harbour.
Sent to South Georgia as carcass cookery late November to assist the Bryde & Dahls factory THOR I at Godthul Harbour. She was the last cookery to leave the port of Sandefjord that year. As crew, she did not get the best pick. Mostly a gang of the community’s outsiders.
1912 There was no use for VIK at Godthul Harbour. The whaling manager of THOR I, Mr Ingvald Bryde, told the whaling manager of VIK that: «You can go in to the beach and pick stone and bones!». Mr Lauritz Kristian Anderssen went so mad that he left the site without even say “Good bye”! He then sailed for Soao Joao in Bahia of Brazil. In addition, the company catchers, FOGO and MINERVA arrived there.
To get a whaling license at the Brazilian coast the whaling fleet had to register in Brazil and fly the Brazilian flag. Best season last from July to October. Her result of the season was 5.600 barrels. The loss ended up with NOK 15.000 this year. Lauritz Kristian Anderssen was the whaling manager through the season.
1913 Company A/S Vik was terminated and new owner of VIK was the Freng y Cia, Bahia with Lars Christensen as manager. Sold to A/S Ækvator (Chr. Castberg, manager), Sandefjord for NOK.287.000.
Moved to the coast of French Congo with two catchers. The production result was 10.650 barrels this season. This catcher day rate was normally only obtainable in the Southern Seas.
1914 Total production this year was only 7.500 fat.
1915 Hired by the company South Atlantic as replacement for ESPERANCA as she was hired out as trader. VIK had been operative at the coast of French Congo in the two previous seasons..
Sold to A/S Alexandra (Haldor Virik), Aasly, Sandefjord.
1916 Sold to A/S Alexandra (Leif Andersen, owner), Sandefjord for NOK 800.000.
1922 Sold to A/S Alexandra (Alex. Brusgaard), Drammen.
1923 In 1923 or 1924 broken up in the USA.
Skipsførere under norsk eie:
1911-13 Lauritz Kristian Anderssen
1913-16 A. M. Belgau
1916-17 O. Johnsen
1917-18 Karl Jacobsen
1918-12 H. A. Hansen
1921-23 C. Mortensen