D/S ULLSTAD

Tilbake til søk
ULLSTAD
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1142826
Klassifisering Lloyds +100A1
Kallesignal LCFH
Byggeår 1919/03
Byggenr 264
Bruttotonn/BT 4.649
Nettotonn/NT 2.890
Dødvekt/TDW 7.300
Skrog LOA L: 349,9’, B: 50,8’, D: 31,5’
Skrog LBP L: 349,9’
Bredde 50,8’
Dypgående 31,5’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 5 x lasterom m/luker. Betjent av 10 x bommer og 10 vinsjer
Kjeletype 3 x hoveddampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boilers), hver m/3 fyrganger. Total heteflate 5.364 kv/ft. Arbeidstrykk 180 PSI
Kjelebygger George Clark Ltd., Sunderland, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 25"-41"-67", slag 45", 384 NHK
Maskin-/motorbygger George Clark Ltd., Sunderland, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1920 - 1942 senket
Norge
Sted Sunderland
Reg havn Arendal

1918 Bygget som DS WESTCLIFF av John Priestman & Co., Southwick, Sunderland, England for Cliffside Shipping Co. Ltd. (W. Reay-Smith & J. W. Morrison), Newcastle, England. Sjøsatt 19/12-1918.
1919 Ferdigstilt i mars og registrert i England med Newcastle-on-Tyne som hjemmehavn.
1920 Innkjøpt av Grefstad Rederi A/S (Bendix J. Grefstad), Arendal, omdøpt ULLSTAD.
1922 Management for Grefstad Rederi A/S overført til P. Dedekam, Arendal.
1927 Under hvalfangstsesongen 1927/28 mistet A/S Ørnen sitt innleide transportskip, PROFESSOR GRUVEL. Et tidligere hvalkokeri ved navnet ØRN. PROFESSOR GRUVEL forliser 12/10-1927, med hele A/S Ørnens beholdning av kull ombord ca. 3.300 tonn. Selskapet befraktet en ny båt, ULLSTAD, som skulle gå til Syd-Shetlandsøyene med 4.684 tonn bunkerkull. ULLSTAD fikk brudd på rorstammen og måtte berges inn til Port Stanley på Falklandsøyene hvor hun ble utlosset. Kokeriene FALK og ØRN II måtte gå til Port Stanley for bunkring, og tapte mye av fangsten på dette.
1931 Management overført til Prebensen & Blakstad, Risør.
1936 Solgt til L. A. Embiricos, Andros, Hellas, omdøpt RINOS.
1942 Torpedert og senket 02/11-1942 av den tyske ubåten U 402 (Kapteinløytnant Freiherr Siegfrid Von Forstner) i posisjon 52.30N-45.30W mens hun var på reise fra Halifax, NS, Canada til Hull, England med stykkgods og kjøretøy. 8 mann omkom.

1918 Built as SS WESTCLIFF by John Priestman & Co., Southwick. Sunderland, England for Cliffside Shipping Co. Ltd. (W. Reay-Smith & J. W. Morrison), Newcastle, England. Launched 19/12-1913.
1919 Completed in March and registered with Newcastle-on-Tyne as homeport.
1920 Purchased by Grefstad Rederi A/S (Bendix J. Grefstad), Arendal, renamed ULLSTAD.
1922 Management for Grefstad Rederi A/S transferred to P. Dedekam, Arendal.
1927 During the whaling season 1927/28 the whaling company A/S Ørnen lost their transport vessel, PROFESSOR GRUVEL. A former whaling factory by the name of ØRN. PROFESSOR GRUVEL went down on 12/10-1927, with load of 3.300 tons of bunker coal to A/S Ørnens whaling fleet on board. The company hired a new transporter, namely ULLSTAD. She was bound for South-Shetland Islands with a load of 4.684 tons of bunker coal. But ULLSTAD had a major breakdown on her rudder stock and was towed in to Port Stanley on the Falkland Islands were she was unloaded. The floating factory FALK and ØRN II had to stop their whaling and proceed to Port Stanley for storing up and experienced an unwanted halt in the catch with many days of delay.
1931 Management transferred to Prebensen & Blakstad, Risør.
1936 Sold to L. A. Embiricos, Andros, Greece, renamed RINOS.
1942 Torpedoed and sunk 02/11 by the German submarine U 402 (Kapitänleutnant Freiherr Siegfrid Von Forstner) in position 52.30N-45.30W while on a voyage from Halifax, NS, Canada to Hull, England with general cargo and vehicles. 8 men lost.

  • ULLSTAD

    ULLSTAD
Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke Reg. www.uboat.net
www.skipshistorie.net
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no