MS MARTHA
Tilbake til søk
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Byggeår
1919
Bruttotonn/BT
732
Nettotonn/NT
391
Skipsbeskrivelse
Motorskip
Skipsfunksjon/bruk
Funksjon ikke registert
Hastighet
Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet
Kapasitet ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1914 Bygget som dampskip NUESTRA SRA. DE LA PAZ av W. S. Bailey & Co., Ltd., Hong Kong for M. J. Ossorio, Manilla, Phillippines. Ble registrert under amerikansk flagg, levert i april.
1916 Innkjøpt av Hans Hannevig, Horten, omdøpt BORRE.
1916 Stanset og senket 30/12-1916 av tysk U-70 omtrent 18 nautiske mil nord-øst av Cape Finisterre i posisjon 43.12N/09.23V, på reise fra Valencia, Italia til Hull, UK med appelsiner og løk i lasten.
Kaptein Nils Johnsen og mannskapet måtte forlate skipet og gå i livbåtene. Ble plukket opp tre timer senere av spanske CABO SANTA POLA. De ble landsatt i Santander 03/01-1917.
1914 Built as general cargo NUESTRA SRA. DE LA PAZ by W. S. Bailey & Co., Ltd., Hong Kong for M. J. Ossorio, Manilla, Phillippines. Registered under US-flag. Delivery took place in April.
1916 Purchased by Hans Hannevig, Horten, renamed BORRE.
1916 Captured on 30/12-2010, shelled and sunk by German U-70 about 18 nautical miles north east of Cape Finisterre in position 43.12N/09.23W, on voyage from Valencia, Italy to Hull, UK with a load of oranges and onion.
Captain Nils Johnsen and his crew abandoned the ship in the lifeboats, and were picked up by the Spanish steamer CABO SANTA POLA 3 hours later. They was landed in Santander on 03/01-1917.
Ingen bilder er lagret for denne båten
Kilde: Kilde: Starke Reg., boken “Sjøforklaringer over Norske Skibes Krigsforlis Bind I 1916”,
www.uboat.net
Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim og Ragnar Iversen
Sist oppdatert: 07/12-2010 (SN/RI)