MARIE
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV B1 2 3N
Byggeår 1855
Bruttotonn/BT 517
Nettotonn/NT 502
Skrog LOA L: 135'
Bredde 29'
Dybde (i riss) 18'
Skipsbeskrivelse Seilskip Bark
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Rigget som bark
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Ror og seil.
Kommunikasjonsutstyr Flagg og lampe
Maskin-/motortype Seil, Bark rigget
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft Pilper
Sted Memel
Reg havn Sandefjord

1855 Bygget som seilskip ved verksted i Memel, Litauen (Øst-Preussen (Tyskland) frem til 1918).

1866 Innkjøpt fra Liverpool, England av enkefru Otilie Christensen (Chr. Christensen’s mor, enken etter skipsbygger og reder Søren L. Christensen. Omdøpt MARIE.

1869 Solgt til Nils Madsen i Sarpsborg.

1872 Havari og forlatt. Siden berget.

1873 Solgt til T. Mulvad, Fredrikstad og omdøpt ATLAS

1885 Fremdeles registrert på samme reder.


1855 Built as sail ship by a builder in Memel, Lithuania (East-Preussen (Germany) until 1918).

1866 Purchased from Liverpool, England by Mrs Otilie Christensen, mother of Chr. Christensen, widow of the former shipbuilder and owner Søren L. Christensen. Possibly renamed MARIE.

1869 Sold to Nils Madsen in Sarpsborg.

1872 Accident and abandoned. Later rescued.

1873 Sold to T. Mulvad, Fredrikstad, Norway and renamed ATLAS.

1887 Still registered on same owner.

  • MARIE

    MARIE
Kilde: Boken "Seilskip i Sandar og Sandefjord" av Haakon Hansen og Johan Knap, DnV register
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no