BRK MERAN
Tilbake til søk
1891 Bygget som bark MERAN av Jørgen Børresens Verft, Landvik, Grimstad for Jørgen Børresen m. fl., Grimstad.
1898 Solgt til O. R. Føreid m. fl., Grimstad.
1903 Ombygget.
1908 Solgt til Chr. Hansen m. fl., Brevik.
1918 Solgt til A/S Orion (Emil Harstad & Joh. Pedersen), Holmestrand.
Stanset og stukket i brann 22/05 av den tyske ubåten U 86 (Oberleutnant zur See Helmut Patzig) 10 nautiske mil sydøst for Ryvingen fyr mens hun var på reise fra Holmestrand til West Hartlepool, England med props.
Med assistanse fra torpedobåtene RAVN og TJELD forsøkte de å slukke brannen uten å lykkes. Brant ned til dekket før hun ble slept inn Vestergabet til Lyngheimen.
Kaptein Emanuel Schrøder og mannskapet gikk i livbåten og kom inn til Kristiansand samme natt.
Total assuranse NOK 280.000. Krigsassuranse NOK 150.000.
1891 Built as barque MERAN by Jørgen Børresens Verft, Landvik, Grimstad for Jørgen Børresen m. fl., Grimstad.
1898 Sold to O. R. Føreid m. fl., Grimstad.
1903 Rebuilt.
1908 Sold to Chr. Hansen m. fl., Brevik.
1918 Sold to A/S Orion(Emil Harstad & Joh. Pedersen), Holmestrand.
Stopped and set on fire 22/05 by the German submarine U 86 (Oberleutnant zur See Helmut Patzig) 10 nautical miles South East of Ryvingen lighthouse whilst on a voyage from Holmestrand to West Hartlepool, England with pit props. They tried to extinguish the fire assisted by the torpedo boats RAVN and TJELD without success.
She burned down to the deck before towed trough Vestergabet to Lyngheimen.
Captain Emanuel Schrøder and his crew abandoned in the lifeboat and landed in Kristiansand the same night.
Total insurance NOK 280.000. War insurance NOK 150.000.