D/S LILLEFJORD (I)

Tilbake til søk
LILLEFJORD (I)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1057849
Klassifisering Germanischer Lloyd +100 K E.
Kallesignal MNCJ
Byggeår 1896/01
Leveringsmåned Januar
Byggenr 153
Bruttotonn/BT 383
Nettotonn/NT 207
Dødvekt/TDW 460
Skrog LOA L: 136,6’
Bredde 23,1’
Dybde (i riss) 9,7’.
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods og passasjerer
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (ildrørskjele/fire tube boiler), sylindrisk m/dim.: 7,9’ x 9,4’ og en fyrgang i hver. Samlet heteflate 120 kv/m. Arbeidstrykk 7,0 kg/cm2.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Flagg, lyd og semaforering.
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft A/G Neptun
Sted Rostock
Reg havn Kristiania

1895 Bygget som BÜRGERMEISTER MASSMANN av A.G. Neptun, Rostock, Tyskland for Nordische Dampschiffahrts A.G. (F. Petersen), Rostock. Sjøsatt i november.

1896 Levert i januar.

1899 Solgt 25/10 til til Michael Jebsen, Hamburg, Tyskland. Omdøpt til EMMA.

1900 Solgt 24/01 til Deutsche Dampfschiffahrts-Ges. ”Kosmos”, Hamburg. Omdøpt til KOSMOS.

1903 Solgt til Hamburg-Süd Amerikanische Dampfschiffahrts-Ges., Hamburg/Buenos Aires, Argentina. Omdøpt til COLUMBUS. Kystfart på Argentina.

1911 Solgt i mars til Chr. Salvesen & Co., Leith, Scotland/Port Stanley, Falklandsøyene. Fart mellom øyene.

1914 Solgt i mai til Thor E. Tulinius, Eskifjördur, Island. Dansk flagg. Omdøpt til ISAFOLD 22/08.

1915 Solgt 28/12 til Fredriksen & Møller, Mandal.

1916 Solgt i januar til Den Norske Amerikalinje A/S, Kristiania. Omdøpt til LILLEFJORD.

1917 Grunnstøtte 24/02 ved Nesodden.

1920 Solgt til Bodø Actiedampskibsselskab (Magnus Fische), Bodø.

1921 Omdøpt til BØRVASSTIND.

1923 Solgt til D/S A/S Risøy (M. Clausen), Haugesund. Omdøpt til RISØY.

1926 Sprang lekk og sank 22/11 i storm vest av Jæren mens hun var på reise fra Ålesund til Ostende, Belgia med sild.


1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), to trinns ekspansjon (comp.exp), 2-sylindret, syl dia.: 19,7’’–35,4’’, slag/stroke: 23,6’’. 56 NHK. Bygget av A.G. Neptun, Rostock, Tyskland.(samme for kjeler)


1895 Built as BÜRGERMEISTER MASSMANN at A.G. Neptun, Rostock, Germany for Nordische Dampschiffahrts A.G. (F. Petersen), Rostock. Launched in November.

1896 Delivered in January.

1899 Sold 25/10 to to Michael Jebsen, Hamburg, Germany. Renamed EMMA.

1900 Sold 24/01 to Deutsche Dampfschiffahrts-Ges. ”Kosmos”, Hamburg. Renamed KOSMOS.

1903 Sold to Hamburg-Süd Amerikanische Dampfschiffahrts-Ges., Hamburg/Buenos Aires, Argentina. Renamed COLUMBUS. In coastal trade on Argentina.

1911 Sold in March to Chr. Salvesen & Co., Leith, Scotland/Port Stanley, Falklands Islands. InterIsland services.

1914 Sold in May to Thor E. Tulinius, Eskifjördur, Island. Danish flag. Renamed ISAFOLD 22/08.

1915 Sold 28/12 to Fredriksen & Møller, Mandal.

1916 Sold in January to Den Norske Amerikalinje A/S, Kristiania. Renamed LILLEFJORD.

1917 Stranded 24/02 at Nesodden.

1920 Sold to Bodø Actiedampskibsselskab (Magnus Fische), Bodø.

1921 Renamed BØRVASSTIND.

1923 Sold to D/S A/S Risøy (M. Clausen), Haugesund. Renamed RISØY.

1926 Sprang leak and sank 22/11 in a gale west of Jæren whilst on a voyage from Ålesund to Ostende, Belgium with herring.

  • LILLEFJORD (I)

    LILLEFJORD (I)

Fra sjøforklaringen i 1917:

D/S »Lillefjord» (M.N.C.J.) av Kristiania, grundstøtte ved Nesodden i Kristianiafjorden den 24. februar 1917.

Av sjøforklaring avgit ved Kristiania Sjøret fremgaar, at skibet avgik fra Kristiania den 24. februar kl. 2½ em bestemt til Arendal og Kristiansisand S. med en ladning stykgods. Kl. 2.50 passertes Hægholmen under tyk taake. Kurs sattes V.½S. Kl. 3,10 sloges sagte fart til maskinen, idet man ventet at høre taakesignalet paa Nesodden. Kl. 3.13 stop i maskinen. Kl. 3.15 støtte skibet paa Nesodtangen og blev sittende fast. Den 25. s. m. kom skibet flot, efterat ha losset endel av ladningen.

Kateinen og styrmanden var ved anledningen paa broen, hvor ogsaa rormanden befandt sig ved rattet. Det var ingen speciel mand paa utkik forut. Der var endel is i farvandet, isflak som muligvis kunde foraarsake, at skibet av og til kom litt ut av kursen. Man pleiet at styre W.½S. og regnet ⅛ å ¼ sterk ostlig deviation. Skibet gik med fuld fart, 8 mil, i 20 minutter, indtil der blev slaat sagte fart. Taakesignalet paa Nesodtangen hørtes ikke før 5 à 10 min. efter grundstøtningen.

Aarsaken til grundstøtningen maa antages i første række at tilskrives den omstendighet at taakesignalet, en klokke, paa, Nesodtangen er for svak og under ugunstige lydforhold ikke kan høres mange skibslængder fra stationen. Dernæst kan strømmen mulig-vis i forbindelse med isforholdene ha medvirket til, at skibet kom litt sydligere end beregnet, da kompasset, der nylig var korrigert, maa antages at ha været rigtig.

Det maa klandres, at ikke speciel utkiksmand var sat forut.

Forøvrig gav saken ikke anledning til nogen forføining, men er henlagt.

Kilde: www.skipshistorie.net, Starke, DnV, Lloyd’s, Skipet 4/84 ved Per H. Kjærvik, Norwegian America Line 1910-1995 av Bjørn Pedersen & F. W. Hawks, Den Norske Amerikalinje 1910-1960 av Vea, Schreiner & Seland. Norsk Sjøulykkestatistik for 1917
Utarbeidet av: Per Sundfær & Steinar Norheim (skipshistorie.net)
   
https://www.sandefjordshistorie.no