T/S QUEENSVILLE
Tilbake til søk1956 Bygget som QUEENSVILLE ved Lithgows Ltd., Port Glasgow, UK, bygg nr. 1104, for Skibs-A/S Solstad & D/S A/S International (A. F. Klaveness & Co. A/S, managers), Oslo. Sjøsatt 18/12. Rederiets kontordame fru Anne Marie Bjørtuft var gudmor. Reisen var en julegave fra rederiet.
1957 Ferdigstilt i mai. Satt inn i rederiets linje mellom USA og Østen.
1961 Overført til Skibs-A/S Siljestad (A. F. Klaveness & Co. A/S, disponenter), Oslo.
1970 Forlenget med ny midtskipsseksjon og ombygget til semi-container skip ved Taikoo Drydock & Engineering Co. Ltd., Hong Kong. 25t kran montert.
Nye mål: 11.780 tdw, 9.133 brt, 5.356 nrt. Loa: 171,6 m, Lbp: 159,3 m, B: 19,6 m, D: 12,8 m, Dypg.: 8,637 m.
1977 Solgt til New River Navigation S. A. (Sin Chao Shipping (Pte.) Ltd., Singapore, managers), Panama. Omdøpt til NEW RIVER.
1978 Forlot Hong Kong 13/01 for Whampoa, Kina for hugging.
Fremdrift: 1 x dampturbinanlegg, type Parsons, med utveksling til 1 propellaksel. 11.000AHK/7.460kW ved 108 o. min. Bygget av David Rowan & Co. Ltd., Glasgow, UK.
1956 Built as QUEENSVILLE at Lithgows Ltd., Port Glasgow, UK, yard no. 1104, for Skibs-A/S Solstad & D/S A/S International (A. F. Klaveness & Co. A/S, managers), Oslo. Launched 18/12.
1957 Completed in May.
1961 Transferred to Skibs-A/S Siljestad (A. F. Klaveness & Co. A/S, managers), Oslo.
1970 Lengthened with a new midship section and converted to a semi-container ship by Taikoo Drydock & Engineering Co. Ltd., Hong Kong. 25t crane installed.
New meas.: 11.780 tdw, 9.133 brt, 5.356 nrt. Loa: 171,6 m, Lbp: 159,3 m, B: 19,6 m, D: 12,8 m, Draugth.: 8,637 m.
1977 Sold to New River Navigation S. A. (Sin Chao Shipping (Pte.) Ltd., Singapore, managers), Panama. Renamed NEW RIVER.
1978 Left Hong Kong 13/01 for Whampoa, China for demolition.