M/T SVOLDER (II)
Tilbake til søk
1939 Bygget som motor skip SVOLDER ved Sir James Laing & Sons Ltd, Deptford Yard, Sunderland for E. B. Aaby, Oslo. Sjøsatt 04/05 og overlevert fra verkstedet Sir James Laing & Sons Ltd, Sunderland 04/07-1939.
Solgt under utrustning til Rederi-A/B Atlantides (C. L. Schönmeyr, Stockholm), Stockholm samme år. Omdøpt ATLANTIDES. Registrert i Gøteborg under svensk flagg.
1941 Solgt til Oberkommando der Kriegsmarine, Tyskland 09/06. Som formell eier er notert Montan-Union GmbH, Tyskland. Rederiet flytter til Gøteborg 14/08 og ny skyggereder og disponent ble Rederi AB Reuter (H. A. Reuter), Stockholm.
Satt i drift under kommando av tyske myndigheter (Kriegsmarine Werft-Kiel (KMW)) som hadde for spesielle oppdrag ved sjøkrigføring via den tyske marine attache Stockholm.
1942 Innleid av Die Deutsche Kriegsmarine som forsyningsskip, «Stützpunkttanker». Disponent var Rederi AB Reuter (H. A. Reuter), Stockholm. Registrert i Gøteborg under samme navn. Satt i fraktfart mellom Kiel og Oslo og Østersjøen.
1944 Lagt i opplag i Stockholm fra juli måned.
1945 Rederiet flytter til Kungsbäcka.
1946 Av svenske myndigheter blir E. Westman, Byle og H A Reuter utpekt som disponenter for fartøyet.
1947 Svenske myndigheter selger til et nyopprettet selskap dannet av herrene G. Dalman, O. Dalman, Otto Kihlström, G. Lagerlöw og J. Ramborg. Videre solgt 30/10 til Rederi-A/B Jan (Otto Kihlstrøm, Kungsbäcka), Gøteborg. Omdøpt JAGUAR. Kallesignal SMBN.
1953 Kolliderte med britisk korvett HMS MISR 17/05. Marinefartøyet gikk til bunns. JAGUAR fikk store skader og gikk til Suez i Egypt for reparasjon.
1954 Solgt til A/S Kosmos (Anders Jahre & Co,), Sandefjord for NOK 8.008.000. Registrert som JAGUAR av Sandefjord 25/08-1954. Overtatt i Hamburg 27/08. JAGUAR hadde seilt inn en NOK 3.882.102 i den tiden det opererte under selskapet A/S Kosmos.
1959 Overført til Bulls Tankrederi A/S (Anders Jahre & Co.) for NOK 3.000.000.
1960 Lå i opplag ved Thorøya sommeren 1960, sammen med JAMUNDA og JALNA. Solgt til engelske huggere, firma Hughes Bolchow Ltd. Ankom Blyth 18/07-1960.
1939 Bygget som motor skip SVOLDER ved Sir James Laing & Sons Ltd, Deptford Yard, Sunderland for E. B. Aaby, Oslo. Sjøsatt 04/05 og overlevert fra verkstedet Sir James Laing & Sons Ltd, Sunderland 04/07-1939.
Solgt under utrustning til Rederi-A/B Atlantides (C. L. Schönmeyr, Stockholm), Stockholm samme år. Omdøpt ATLANTIDES. Registrert i Gøteborg under svensk flagg.
1941 Solgt til Oberkommando der Kriegsmarine, Tyskland 09/06. Som formell eier er notert Montan-Union GmbH, Tyskland. Rederiet flytter til Gøteborg 14/08 og ny skyggereder og disponent ble Rederi AB Reuter (H. A. Reuter), Stockholm.
Satt i drift under kommando av tyske myndigheter (Kriegsmarine Werft-Kiel (KMW)) som hadde for spesielle oppdrag ved sjøkrigføring via den tyske marine attache Stockholm.
1942 Innleid av Die Deutsche Kriegsmarine som forsyningsskip, «Stützpunkttanker». Disponent var Rederi AB Reuter (H. A. Reuter), Stockholm. Registrert i Gøteborg under samme navn. Satt i fraktfart mellom Kiel og Oslo og Østersjøen.
1944 Lagt i opplag i Stockholm fra juli måned.
1945 Rederiet flytter til Kungsbäcka.
1946 Av svenske myndigheter blir E. Westman, Byle og H A Reuter utpekt som disponenter for fartøyet.
1947 Svenske myndigheter selger til et nyopprettet selskap dannet av herrene G. Dalman, O. Dalman, Otto Kihlström, G. Lagerlöw og J. Ramborg. Videre solgt 30/10 til Rederi-A/B Jan (Otto Kihlstrøm, Kungsbäcka), Gøteborg. Omdøpt JAGUAR. Kallesignal SMBN.
1953 Kolliderte med britisk korvett HMS MISR 17/05. Marinefartøyet gikk til bunns. JAGUAR fikk store skader og gikk til Suez i Egypt for reparasjon.
1954 Solgt til A/S Kosmos (Anders Jahre & Co,), Sandefjord for NOK 8.008.000. Registrert som JAGUAR av Sandefjord 25/08-1954. Overtatt i Hamburg 27/08. JAGUAR hadde seilt inn en NOK 3.882.102 i den tiden det opererte under selskapet A/S Kosmos.
1959 Overført til Bulls Tankrederi A/S (Anders Jahre & Co.) for NOK 3.000.000.
1960 Lå i opplag ved Thorøya sommeren 1960, sammen med JAMUNDA og JALNA. Solgt til engelske huggere, firma Hughes Bolchow Ltd. Ankom Blyth 18/07-1960.
1939 Built as motor tanker SVOLDER by Sir James Laing & Sons Ltd, Deptford Yard, Sunderland for E. B. Aaby, Oslo. Launched on 04/05. Delivered from the builder Sir James Laing & Sons Ltd, Sunderland on 04/07-1939.
Sold to Rederi-A/B Atlantides (C. L. Schönmeyr, Stockholm), Stockholm during completion. Renamed ATLANTIDES. Registered in Gothenburg and flying Swedish flag.
1941 Sold to Oberkommando der Kriegsmarine, Germany 09/06. The formal owner is Montan-Union GmbH, Germany. The company moves to Gothenburg 14/08 and the new shadow company and managing director was Rederi AB Reuter (H. A. Reuter), Stockholm.
Put into operation under the command of the German authorities (Kriegsmarine Werft-Kiel (KMW)) who had special missions in naval warfare via the German naval attaché Stockholm.
1942 Hired by Die Deutsche Kriegsmarine as a supply ship, «Stützpunkttanker». The manager was Rederi AB Reuter (H. A. Reuter), Stockholm. Registered in Gothenburg under the same name. Put in freight trade between Kiel and Oslo and the Baltic Sea.
1944 Laid up in Stockholm from July.
1945 The shipping company moves to Kungsbäcka.
1946 E. Westman, Byle and H A Reuter are appointed by the Swedish authorities as managers of the vessel.
1947 Swedish authorities sell to a newly established company formed by Messrs. G. Dalman, O. Dalman, Otto Kihlström, G. Lagerlöw and J. Ramborg. 30/10 sold to Rederi-A/B Jan (Otto Kihlstrøm, Kungsbäcka), Gothenburg. Renamed JAGUAR. Call signal SMBN.
1953 Collided with the British corvette "MISR" 17/05. The navy ship went down. JAGUAR experienced major damages and was taken to Suez, Egypt for repair.
1954 Sold to A/S Kosmos (Anders Jahre & Co,), Sandefjord for NOK 8.008.000. Registered as JAGUAR of Sandefjord 25/08-1954. JAGUAR had earned NOK 3.882.102 in the time it operated under the company A/S Kosmos
1959 Sold to Bulls Tankrederi A/S (Anders Jahre & Co,), Sandefjord for NOK 3.000.000.
1960 Laid up in Sandefjord the summer of 1960, in company of JAMUNDA and JALNA. Sold for scrapping to company Hughes Bolchow Ltd. Arrived Blyth 18/07-1960.