MS SANDVAAG

Tilbake til søk
SANDVAAG
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 7015535
Klassifisering DnV +1A1 E0 HC T
Kallesignal LMJP
Byggeår 1970
Leveringsmåned Mai
Byggenr 407
Bruttotonn/BT 21.777
Nettotonn/NT 14.062
Dødvekt/TDW 36.700 T
Skrog LOA 193,57 m
Bredde 26,27 m
Dypgående 14,2 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Bulk carrier
Hastighet 15
Drivstoffkapasitet 1 x hjelpekjel (donkey boiler), oljefyrt, 100 PSI. 1 x hjelpekjel (exh.gas economiser), eksos fyrt, 100 PSI.
Lasthåndtering 6 lasterom m/6 luker utstyrt med 6 kraner (10T)
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Gøtaverken 760/1500 VGS-9, 2-takt/enkeltv., 9-sylindret, syl. dim.: 760 x 1.500 mm, 10.000 IHK (HFO)
Maskin-/motorbygger Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Fredrikstad
Reg havn Sandefjord


1970 Bygget som SANDVAAG ved A/S Fredriksstad Mekaniske Verksted, Fredrikstad for I/S 407 (Haldor Virik), Sandefjord. Sjøsatt 28/01, ferdigstilt i mai.

1978 Solgt til Recursos Terrestres y Maritimos S.A., Buenos Aires, Argentina. Omdøpt til DOLORES DE PLANDOLIT.1979 Solgt til Alianza Naviera Argentina S.A., Buenos Aires.1981 Solgt til Ultramar Egeo Corp. (Kardamylian Development Corp. S.A.), Piraeus, Hellas. Omdøpt til SKYPTRON.1983 Kolliderte 18/11 med en kai i Annaba, Algerie. Fikk revet opp 20 meter langt hull over vannflaten på babord baug. Også en bunkers tank og en ballast tank ble skadet. Seilte til Palermo, Italia for reparasjon ved Cantieri Navili Riuniti.1984 Beslaglagt 16/09 i Lake Charles, Lousiana, USA grunnet manglende betaling til verkstedet i Italia. Skipet ble lagt ved ei vente kai i Lake Charles. Skipet hadde gjeld til mange leverandører av bunkers, smøreolje, proviant, stores etc.Solgt 15/11 med stevning fra en del av leverandørenes talsmann for USD 3.000.000 til Bonfair Steamship Inc., Manila, Filippinene. Omdøpt til CARDO. Saken pågikk i rettsystemet i mange år.1986 Ankom i desember til Kaohsiung, Taiwan for hogging ved Nan Eng Steel Enterprise Co. Ltd.1987 Hoggingen begynte 09/01.  

1970 Built as motor skip SANDVAAG by Fredriksstad mek.Verksted, Fredrikstad for I/S 407 (Firma Haldor Virik A/S, Sandefjord. Launched 28/02, completed in May. 1978 Sold to Recursos Terrestres y Maritime S.C.A., Buenos Aires, Argentina. Renamed DOLORES DE PLANDOLIT. 1979 Transferred to Alianza Naviera Argentina SA, Buenos Aires, Argentina. 1981 Sold to Lucifer (Panama SA. Piraeus, Greece. Renamed SKYPTRON. 1984 Sold to Philippines for USD 3.000.000. Renamed CARDO. After the sale she was arrested in Lake Charles, La, USA for unpaid bills of more than USD 9.000.000 from shipchandlers, bunker dealers, workshops and more, also from India, Italy and USA. The case did still occupying the courtrooms many of years after she was demolished. 1986 Arrived Kaohsiung, Taiwan 30/12-1986 for breaking.
  • SANDVAAG

    SANDVAAG
  • SANDVAAG

    SANDVAAG
  • SANDVAAG

    SANDVAAG

Kilde: 1980
Utarbeidet av: DnV reg.1973
   
https://www.sandefjordshistorie.no