GLENA
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr Nummer ikke registert
Byggeår 1891/12
Bruttotonn/BT 2.301
Nettotonn/NT 1.454.
Skrog LOA L: 290,0' - B: 38,0' - D: 19,9
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fridthjof Siegwarth, Tønsberg
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 2 x dampturbiner, type Westinghouse, Pittsburgh overført til felles propell.
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Tønsberg

1917 Bygget som turbin tanker GOLAA ved Chester Shipbuilding Co. i Chester, PA., U.S.A. for Fridthjof Siegwarth, Tønsberg. Sjøsatt 25/11-1916, levert i mai 1917. 1920 Solgt til D/S A/S Kap (Carl Wildhagen & Co), Sandefjord. Navn uendret. Muligens Sandefjords første turbintanker. 1926 Solgt til Hvalfangerselskapet Frango A/S (Haldor Virik), Sandefjord (Whaling Company Frango) som Byggete henne om til hvalkokeri. Omdøpt FRANGO 1930 Overtatt av Bryde & Dahls Hvalfangerselskap v/Lars Christensen (A/S Thor Dahl), Sandefjord gjennom oppkjøp av aksjer i selskapet. Solgt til The American Whaling Co. (Lars Christensen som disponent), Inc. Wilmington, Delaware, USA samme år. Dampturbin maskineriet ble erstattet med en stempel dampmaskin, trippel eksspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl.diam.: 27"-44"-73", slag/stroke: 48. Bygget ved Lilleshall Engineering Co., Oskengates, Staffs. 1939 Solgt til Frango Corporation, Panama i desember. Omdøpt CLIFFORD 1941 Solgt til Japanske eiere, omdøpt HAKKU MARU 1944 Senket av torpedo den 04/01-1944 i posisjon 6.55N/109.29Ø.
1917 Built as steam tanker GOLAA by Chester Shipbuilding Co., Chester, PA., U.S.A. for Fridthjof Siegwarth, Tønsberg. Launched on 25/11-1916, delivered in May 1917. 1920 Sold to D/S A/S Kap (Carl Wildhagen & Co), Sandefjord. Name unchanged. Probably the first turbine ship registered in Sandefjord. 1927 Sold til Hvalfangerselskapet Frango A/S (Haldor Virik), Sandefjord (Whaling Company Frango). Converted to a whale processing factory. Renamed FRANGO 1930 Taken over by Bryde & Dahls Hvalfangerselskap (Lars Christensen (A/S Thor Dahl)), Sandefjord by obtaining the majority of the shares . Sold to The American Whaling Co. (Lars Christensen as manager), Inc. Wilmington, Delaware, USA same year. Steam turbine replaced by a reciprocating steam engine of triple expansion type., 3-cylinders, cyl.diam.: 27"-44"-73", stroke: 48". Built by Lilleshall Engineering Co., Oskengates, Staffs. 1939 Sold to Frango Corporation, Panama in December. Renamed CLIFFORD 1941 Sold to Japanese owners, renamed HAKKU MARU 1944 Sunk by a torpedo on 04/01-1944 in position 6.55N/109.29E.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Kilde: Tormod Ringdal, www.warsailors.com Sist oppdatert: 10/02-2009 (RI/PS)
   
https://www.sandefjordshistorie.no