D/S LIBERTA

Tilbake til søk
LIBERTA
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal WKMT
Byggeår 1906
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering D/S A/S Glena (Fridtjof Siegwarth), Tønsberg
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 1 x stempel dampmaskin (steam reciorocating), trippel eksspansjon (triple exp.), 3-sylindret, 217 NHK. Bygget ved W. Allan & Co., Sunderland
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Tønsberg

1891 Bygget som MARIETTA RALLI ved Furness, Whithy & Co. Ltd., W.Hartlepool (#187) for Foscolo, Mango & Co., Piraeus, Hellas. Levert i desember. 1906 Solgt til S. A. Siderides, Piraeus, Hellas. 1914 Solgt til A/S Girda (A. H. Arvesen), Kristiania. Omdøpt GLENA 1916 Solgt til D/S A/S Glena (Fridtjof Siegwarth), Tønsberg i mars. 1918 Sank 140 miles NV av Cape Finisterre 01/11-1918 på reise i konvoi, under ledelse av USS BIRMINGHAM, fra Melilla til Glasgow med 3400 tonn jernmalm og 3 passasjerer. I VSV storm brøt sjøen over fartøyet, ødela ventilasjonsrør på dekk, og fylte skuta med vann. 24 mann omkom. 1. maskinisten og en matros overlevde.
1891 Built as steam ship MARIETTA RALLI by Furness, Whithy & Co. Ltd., W.Hartlepool (#187) for Foscolo, Mango & Co., Piraeus, Greece. Levert i desember. 1906 Sold to S. A. Siderides, Piraeus, Greece. 1914 Sold to A/S Girda (A. H. Arvesen), Kristiania (Oslo). Renamed GLENA 1916 Sold to D/S A/S Glena (Fridtjof Siegwarth), Tønsberg in March. 1918 Sank 140 miles NW of Cape Finisterre on 01/11-1918 on voyage in a konvoy, under command of the USS BIRMINGHAM, from Melilla to Glasgow with a load of 3.400 tons of ore and 3 passengers. In WSW gale the heavy sea hammered on the ship until ventilation ducts on deck had a breake down and filled the ship with water. 24 men was killed. Two men survived, the 1. engineer and one of the deck crew.

Ingen bilder er lagret for denne båten

   
https://www.sandefjordshistorie.no