TRES
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal LEBN
Byggeår 1917/3
Bruttotonn/BT 946
Nettotonn/NT 460
Dødvekt/TDW 1.300 T.
Skrog LOA Lpp: 202,0', B: 32,0', Dypg.: 14'2"
Lasthåndtering D/S A/S Ørn II (Jespersen & Rabe), Tønsberg
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), dim.: 17,5"-29"-48", slagl.: 33", 146 NHK, Bygget ved Laxevaags Maskin- & Jernskibsbyggeri, Bergen
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Tønsberg

1902 Bygget som tørrlastskip ØRN ved Laxevaags Maskin- & Jernskibsbyggeri (BMV), Bergen for Peter Hamre m.fl., Bergen. 1908 Solgt til S.L. Christie, Bergen som ØRN. 1916: D/S A/S Sandvik (Ole Dahl), Arendal. Fremdeles ØRN. 1918 Solgt til The Shipping Controller (W. Brown, Atkinson & Co), London. Som ØRN. 1919 Solgt til D/S A/S Ørn II (Jespersen & Rabe), Tønsberg, omdøpt ØRN II. 1919 Solgt til A/S Ulrikka (Chr.Mathiesen, Mølstrevåg), Haugesund, omdøpt ULRIKKA II. 1927 Solgt til Chr.Mathiesen & Sønners Red. A/S, Mølstrevåg/Haugesund. Beholder navnet ULRIKKA II. 1929 Solgt til D/S A/S Havørn (Jacob Odland & Søn A/S), Haugesund og gitt navnet HAVØRN. 1942 : Sank ved Prairie L/H i St.Lawrence-elva 19/7-1942 etter å ha blitt pårent av Englandtiske D/S RADHURST i tåke og mørke mens hun lå til ankers.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Kilde: Arne Sognnes, Sist oppdatert: 11/08-2006 (RI/OL)
   
https://www.sandefjordshistorie.no