FLK STROMBUS

Tilbake til søk
STROMBUS
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering LR +100A1
Kallesignal LCPN
Byggeår 1900/01
Byggenr 695
Bruttotonn/BT 6.549
Nettotonn/NT 3.917
Skrog LOA L: 410,0'
Bredde 52,1'
Dypgående 32,2'
Dybde (i riss) 34,0’
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bearbeiding av hval
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Lastekapasitet 43.000 fat
Kjeletype 3 x hoveddamp kjeler, oljefyrt m/3 fyrganger hver. Heteflate totalt: 7.500 kv/ ft. Kjele(r) antagelig fornyet/ombygget i 1921 og 1928.
Kjelebygger North Eastern Marine Engineering Co, Wallsend, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger North Eastern Marine Engineering Co, Wallsend, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Newcastle, Low Walker
Reg havn Tønsberg

1900 Bygget som damp tanker STROMBUS ved Armstrong, Whitworth & Co. Ltd., Low Walker, Newcastle for Shell Transport & Trading Co. Ltd. (M. Samuel & Co.), London, UK. Da hun ble sjøsatt var hun den største tanker som til da var bygget.
1907 Overført til Anglo-Saxon Petroleum Co. Ltd., London.
1917 Torpedert 04/06 under reise i Middelhavet, men greide å nå land
1925 Solgt til Cia. Ballenara del Peru Ltda. (Tønsbergs Hvalfangeri v/Hans Borge), Callao, Peru. Ombygget til flytende kokeri. Registrert med Callao som hjemmehavn og peruansk flagg.
Sesongen 1925 i fangst på kysten av Peru for selskapet Paracas B (Pisco) Cia Ballenera del Peru. Fanget alle sesonger frem til 1927.
1929 Solgt til Hvalfanger A/S Africa (Waalman & Bugge), Tønsberg
1930 Disposisjonen overtatt av Bjarne Gundersen, Sandefjord i juni. Reg. havn endret til Sandefjord
1934 Disp. overtatt av Harald Waalman, Tønsberg i august. Omregistrert til Tønsberg.
1935 Firma Norske Hvalprodukter gjorde et forsøk på å kjøpe STROMBUS, men Chr. Salvesen trakk det lengste strået.
1936 Solgt til A/S Sevilla (Chr. Salvesen & Co., Leith, UK, disponent) (Onesimus Andersen, norsk representant), Tønsberg
1940 Disponent ansvaret overtatt av Nortraship i april. Ved avgang for Sør-Georgia, gikk på mine og ble satt på land 26/10 i Bristolkanalen utenfor Swansea. Fartøyet ble stående på grunn, og brakk i to 30/10 da området ble rammet av en storm. Skipet led et totalhavari.

1900 Built as steam tanker STROMBUS by Armstrong, Whitworth & Co. Ltd., Newcastle for Shell Transport & Trading Co. Ltd. (M. Samuel & Co.), London and UK
When she was launched, she was the largest tanker that had been built up to that time
1907 Transferred to Anglo-Saxon Petroleum Co. Ltd., London.
1917 Hit by a torpedo whilst in Mediterranean but managed to get to safe port.
1925 Sold to Cia. Ballenara del Peru Ltda. (Tønsberg Hvalfangeri v/Hans Borge), Callao, Peru. Converted to a floating whaling factory. Registered with Callao as home port and Peruvian flag.
The 1925 season in fishing on the coast of Peru for the company Paracas B (Pisco) Cia Ballenera del Peru. Caught all seasons up to 1927.
1929 Sold to Hvalfanger A/S Africa (Waalman & Bugge), Tønsberg
1930 Management taken over by Bjarne Gundersen, Sandefjord in June. Port of registry changed to Sandefjord
1934 Management transferred to Harald Waalman, Tønsberg in August. Re-registry to Tønsberg.
1935 Company Norske Hvalprodukter was looking at STROMBUS as a new potential floating factory, but had to give up against Chr. Salvesen, Leith.
1936 Sold to A/S Sevilla (v/Chr. Salvesen & Co., Leith, UK) (Onesimus Andersen as Norwegian representative), Tønsberg
1940 Under Nortraship management in April. Went on a mine and beached 26/10 in the Bristol Channel outside Swansea at departure, bound for South-Georgia. The vessel still on ground while a storm hit the area. Broke in two and became a total loss.

  • STROMBUS

    STROMBUS
  • STROMBUS

    STROMBUS
Kilde: www.skipet.no (Dag Bakka jr), www.tynebuiltships
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no