MS BINSHIP
Tilbake til søk
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Klassifisering
DnV +1A1 ICE-B-T
Kallesignal
JXWH
Byggeår
1963
Leveringsmåned
Juni
Byggenr
791
Bruttotonn/BT
11.503
Nettotonn/NT
5.720
Dødvekt/TDW
16.589 T
Skrog LOA
Loa: 491,9' - Lbp: 467,1' - B: 70,2', D: 38,8'
Skipsbeskrivelse
Motorskip
Skipsfunksjon/bruk
Funksjon ikke registert
Hastighet
15,0 knop/37 Mt pr.døgn/kapasitet 2.228,0 tonn
Drivstoffkapasitet
Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering
5 x lasterom m/en luke i hver.2 x traverse kraner (16T), type Kampnagel
Kjeletype
Bygger ikke registert
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
3 x dieselgenerator, hver 720 BHK (496 kW)
El-kraft
1.488kW/440-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr
Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem
System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr
Radiopeiler, elektrisk logg, ekkolodd, gyro kompass, radar.
Maskin-/motortype
Sulzer
Maskin-/motorytelse
Bhk 7700 v/135 rpm
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1963 Bygget som motorskip FINSHIP ved Deutsche Werft AG, Hamburg for Hjalmar Røed & Co, Tønsberg.
1972 Solgt til I/S Finship (Peter Thorvildsen), Teie, Tønsberg. Omdøpt BINSHIP.
1975 - Solgt til Etela-Suomen Laiva O/Y, Helsinki, Finland - nytt navn - ALPPILA
1983 - Sterkt skadet i brann 23/09 ca. 20 nm nord for Gdansk, Polen mens hun var på reise fra Gdansk til Kotka, Finland.
1984 - Solgt til Fekete & Co. A/S, Tønsberg. nytt navn - ALPPI
Slet seg under slep 24/01 utenfor Ouessant, Frankrike og ble vrak på Ile de Batz, Frankrike mens hun var under slep fra Tønsberg til San Esteban de Pravia, Spania for hugging.
1971 Built as TRYM at Stocznia im. Komuny Paryskiej, Gdynia, Poland, yard no. B523/05, for I/S Trym (Peter Torvildsen, Teie, manager), Tønsberg. Launched on 15/12-1971.
1972 Completed 10/04-1972. Started sailing for BULKHANDLING.
1986 Transferred in July to Trym Shipping (Pte.) Ltd (Peter Torvildsen, Teie, Tønsberg, managers), Singapore.
1987 Sold to Havlom Shipping (Pte.) Ltd. (A/S Havtor Management, Oslo, manager), Singapore. Renamed HAVLOM.
1988 Transferred in November to P/R Havlom (A/S Havtor Management, managers), Oslo-NIS.
Re-measured: 27.258 tdw, 15.920 brt, 11.149 nrt.
Sold in December to K/S Essi Anne (Bj. Ruud-Pedersen, managers), registered in Oslo and transferred to the NIS register. Renamed ESSI ANNE.
1990 The company Bj. Ruud-Pedersen merged with Wilh. Wilhelmsen, Oslo on 01/01-1990.
1992 Sold 17/06-1992 to Sea Faith Maritime S.A., Panama. Renamed IONIAN MASTER.
1995 Arrested 20/12-1995 in Chennai, India.
1996 Sold in April to Artic Shipping Co. Inc., Panama. Renamed IONIAN ASTER. Resold to Allhardsen Traders, arrived 06/08 at Chittagong, Bangladesh for demolition
Ingen bilder er lagret for denne båten
Kilde: Kilde: www.skipet.no, Lloyds, DnV, Starke "Illustrert Norgesk skipsliste 1984", Rolf Furuseth, Per Sundfær,Sist oppdatert: 20/12-2009 (RI/PS/OL)