D/S MILBANK

Tilbake til søk
MILBANK
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1
Byggeår 1944/07
Byggenr 49
Bruttotonn/BT 7.250
Nettotonn/NT 5.217
Dødvekt/TDW 10.776
Skrog LOA L: 424,1' - B: 57,0' - D: 34,9'(ft) - dypg.: 27' 9"
Skrog LBP L: 424,1'
Bredde 57,0'
Dypgående 34,9'(ft)
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Stykkgods
Hastighet 15,3
Drivstoffkapasitet 30,0 Mt pr døgn
Lasthåndtering 5 lasterom m/10 bommer og vinsjer
Kjeletype 2 x vannrørskjel m/overheter, oljefyrt og kunstig trekk, heteflate (HF): 10.232 kv/ft, 240/230 PSI
Kjelebygger Combustion Engineering Co., Inc., Chattanooga, Tennesee, USA
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 24,5"-37"-70", slag 48", 187 NHK
Maskin-/motorbygger General Machinery Corp., Hamilton, Oregon
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Tønsberg

1944 Bygget som liberty skip WILLIAM E. DODD ved J. A. Jones Construction Co.Inc., Panama City, Fla. (49) for US War Shipping Administration, USA.
1947 Solgt til Skibs A/S Skytteren (Yngvar Hvistendahl), Tønsberg. Omdøpt MILBANK.
1957 Solgt til S/A Skytteren & S/A Matros (Yngvar Hvistendahl), Tønsberg under samme navn.
1958 Solgt til Seabird Steamship Co.Inc., Liberia. Omdøpt THANKSGIVING.
1967 Ankom Hirao, Japan 15/2-1967 for hugging.

1944 Built as liberty ship WILLIAM E. DODD by J. A. Jones Construction Co.Inc., Panama City,Fla. (- 49) for US War Shipping Administration, USA.
1947 Sold to Skibs A/S Skytteren (Yngvar Hvistendahl), Tønsberg. Renamed MILBANK.
1957 Sold to S/A Skytteren & S/A Matros (Yngvar Hvistendahl), Tønsberg under the same name.
1958 Sold to Seabird Steamship Co.Inc., Liberia. Renaamed THANKSGIVING.
1967 Arrived Hirao, Japan 15/2-1967 for breaking.

  • MILBANK

    MILBANK
Kilde: Arne Sognnes notater, DnV 1953
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no