MIM
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5614956
Klassifisering DnV +1 A1
Kallesignal LJWY
Byggeår 1938/06
Byggenr 441
Bruttotonn/BT 4.966
Nettotonn/NT 2.966
Skrog LOA L: 414,3’ - B: 55,,7’ - D: 25,0’.
Skrog LBP L: 414,3’
Bredde 55,,7’
Dypgående 25,0’
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Stykkgods
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 5 lasterom (lasteluker: 29.3’ x 20’, 39.3’ x 20’, 28.7’ x 20’, 2 x 31.5’ x 20’). 12 x lastebommer.
Kjeletype 1 x hjelpekjele (donkey boiler), arbeidstrykk 100 PSI.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer MAN D5Z 60/110, 2-takt, dobbeltv., 6-sylindret, syl. dim.: 600 x 1.100 mm, 3.400 BHK
Maskin-/motorbygger Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg AG, Augsburg, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Flensburg, Schleswig-Holstein
Reg havn Tønsberg

1938 Bygget som motorskip MIM ved Flensburger Schiffsbau Gesellschaft, Flensburg for Skibs A/S Skytteren (Yngvar Hvistendahl), Tønsberg.
1939 Grunnstøtte 01/11-1939 i storm på den nordligste av Orkenøyene, Reef Dyke, North Ronaldsay Island (pos. 59 21N 02 22 16V). Skipet var på reise fra Adelaide (Australia) til Vaksdal med korn.
11 av mannskapet kom i land med skipets livbåter, mens resten ble reddet av båter fra redningsselskapet på Stromness lifeboat.

1938 Built as motor ship MIM by Flensburger Schiffsbau Gesellschaft, Flensburg for Skibs A/S Skytteren (Yngvar Hvistendahl), Tønsberg.
1939 Stranded on 01/11-1939, in gale on the most northly of the Orkeney, the Reef Dyke, North Ronaldsay Island (pos. 59.21N 02.22.16W). On route from Adelaide (Australia) to Vaksdal, Norway with grain.
11 crew member reached shore in their lifeboat, while the rest were taken off by the Stromness lifeboat.

Kilde: DnV Reg., Starke Reg
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no