TRYM
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 5602768
Klassifisering DNV1A1
Kallesignal MCQF
Byggeår 1906
Leveringsmåned April
Byggenr 129
Bruttotonn/BT 1.801
Nettotonn/NT 1.138
Dødvekt/TDW 2.100 T.
Skrog LOA 85,03 m
Bredde 12,22 m
Dypgående 5,51 m
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet 11,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype 2 x Dampmaskiner
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger North Eastern Marine Engineering Co, Wallsend, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1906 - 1916
Norge
Sted Sunderland
Reg havn Tønsberg

1906 Bygget som TRYM av Osbourne, Graham & Co., Sunderland, England for A/S Trym (Hjalmar Røed & Co.), Tønsberg. Sjøsatt 24/02, levert i april.1916 Stanset og sprengt i senk 22/11 av den tyske ubåten UC 26 (Oberleutnant zur See Matthias Graf von Schmettow) 9 nm VNV for Armen Rock, Ushant, Frankrike mens hun var på reise fra Partington, England til La Rochelle, Frankrike med kull.Kaptein Andreas Karlsen  og mannskapet forlot skipet i livbåtene. De ble etter to timer tatt opp av norske DS ASTURIAS og landsatt i Passages, Spania.

1906 Built as TRYM at Osbourne, Graham & Co., Sunderland, England for A/S Trym (Hjalmar Røed & Co.), Tønsberg. Launched 24/02, delivered in April.1916 Captured and scuttled with explosives 22/11 by the German submarine UC 26 (Oberleutnant zur See Matthias Graf von Schmettow) 9 nm WNW of Armen Rock, Ushant, France whilst on a voyage from Partington, England to La Rochelle, France with coal.Captain Andreas Karlsen  and his crew abandoned in the lifeboats. They were after two hours taken up by Norwegian SS ASTURIAS and landed at Passages, Spain

Ingen bilder er lagret for denne båten

20 mann.

Kilde: Dnv, Lloyd,s, Starke. Sjøforklaringer over Norske Skibes Krisforlis 1916. uboat.net
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no