D/S SOUTRA

Tilbake til søk
SOUTRA
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1124008
Klassifisering Loyds 100AI
Kallesignal WJLS/ MLCG
Byggeår 1906
Leveringsmåned OKTOBER
Byggenr 270
Bruttotonn/BT 2.671
Nettotonn/NT 1.772.
Skrog LOA 96,0 m
Bredde 14,08 m
Dypgående 6,43 m
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Barclay, Curle & Company Ltd., Glasgow, Skottland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1912 - 1915
Norge
Sted Glasgow
Reg havn Tønsberg

1906 Bygget som SOUTRA av Clyde Shipbuilding & Engineering Co. Ltd, Port Glasgow, Scotland for Soutra Steam Ship Co. Ltd (Japp & Kirby), Liverpool, England. Sjøsatt 05/10.1912 Solgt til A/S Soutra (Hjalmar Røed & Co.), Tønsberg.
1913 Overført til Hjalmar Røeds Damskibsselskab A/S, Tønsberg.
1915 Solgt i april til Skibs-A/S Strømsbu (Grefstad & Herlofson), Arendal. Omdøpt til RAMSTAD. Dette ble det første dampskip innmeldt i Gard.Videresolgt i november til A/S Klosters Rederi (Lauritz Kloster), Stavanger. Omdøpt i desember til RIGEL.1916 Solgt i august til Bugge & Olsens Rederi A/S (Bugge & Olsen), Larvik.1917 Oppbragt og sprengt i senk 31/01 av den tyske ubåten U 43 (Korvettenkapitän Hellmuth Jürst) ca. 60 nm NØ av Cape Vilano, Spania (45.45N-08.30V) mens hun var på reise fra Newport Mon, Wales til Lisboa, Portugal med kull. Kaptein Bernt M. Bjoland og mannskapet forlot skipet i livbåtene. De ble av U-båtens sjef beordra om bord her. Han overførte dem 01/02 til italienske SS FAMIGLIA. Her var de til 03/02 da de ble overført til hollandsk SS SAMARINDA som landsatte dem 05/02 i Vigo, Spania.

1906 Built as SOUTRA at Clyde Shipbuilding & Engineering Co. Ltd, Port Glasgow, Scotland for Soutra Steam Ship Co. Ltd (Japp & Kirby), Liverpool, England. Launched 05/10.1912 Sold to A/S Soutra (Hjalmar Røed & Co.), Tønsberg.1913 Transferred to Hjalmar Røeds Damskibsselskab A/S, Tønsberg.1915 Sold in April by Skibs-A/S Strømsbu (Grefstad & Herlofson), Arendal. Renamed RAMSTAD. This was the first vessel to join the Gard club.Resold in November to A/S Klosters Rederi (Lauritz Kloster), Stavanger. Renamed RIGEL in December.1916 Sold in August to Bugge & Olsens Rederi A/S (Bugge & Olsen), Larvik.1917 Seized and blown up 31/01 by the German submarine U 43 (Korvettenkapitän Hellmuth Jürst) about 60 nm NE off Cape Vilano, Spain (45.45N-08.30W) whilst on a voyage from Newport Mon, Wales to Lisbon, Portugal with coal.
Captain Bernt M. Bjoland abandoned in the lifeboats. They were ordered by the German Chief to go onboard the uboat. They were 01/02 transferred to the Italian SS 
FAMIGLIA. They stayed here to 03/02 when they were transferred to the Dutch SS SAMARINDA who landed them 05/02 at Vigo, Spain.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Dnv, Lloyd,s, Starke. Sjøforklaringer over krigsforliste norske skibe i 1917. uboat.net
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no