D/S MAGDALENE

Tilbake til søk
MAGDALENE
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1124560
Klassifisering Loyds 100AI
Kallesignal MKPV
Byggeår 1907
Leveringsmåned Mai
Byggenr 194
Bruttotonn/BT 3.125
Nettotonn/NT 1.908.
Skrog LOA 100,73 m
Bredde 14,56 m
Dypgående 6,79 m
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger North East Marine Engineering Co (1938) Ltd, Wallsend, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1911 - 1915
Norge
Sted Sunderland
Reg havn Tønsberg

1907 Bygget som DUKE OF YORK av John Blumer & Co., North Dock, Sunderland, England for Robinson Bros. SS. Co. Ltd (Robinson Bros.), Whitby, England. Sjøsatt 27/03, levert i mai.1911 Solgt til A/S Magdalene (Hjalmar Røed & Co.), Tønsberg. Omdøpt til MAGDALENE.1912 Overført til Hjalmar Røed's Dampskibsselskab A/S, Tønsberg.1915 Solgt til A/S D/S Hallfried (P. Kleppe), Bergen. Omdøpt til HALLFRIED.1920 Overført til North & South Atlantic Line Ltd (P. Kleppe), Bergen1920 Tok 19/04 fyr i lasterom No. 1 under lossing av salpeter ved Bush Terminal, Brooklyn, NY, USA. Satt på land. Forskipet sterkt skadet. Kondemnert. Solgt til James Shewan & Sons, New York, NY, USA.1922 Reparasjonen ferdig i april, men ikke registrert.1925 Solgt til New York & Florida Navigation Co., New York. Satt i fart som HENRY W. BREYER.1927 Solgt til James Shewan & Sons, New York.Videresolgt til A. C. Elliott & Co. of Canada Ltd (D. G. Pinkney & Co.), London, England. Omdøpt til ODILE.1930 Solgt til J. & A. Karklins, Thomsons & Co. (D. Thomsons), Riga, Latvia. Omdøpt til KATVALDIS.1940 Overtatt av Ministry of War Transport (Stockwood, Rees & Co. Ltd), Port Talbot, Wales.1942 Torpedert og senket 25/08 av den tyske ubåten U 605 (Kapitänleutnant Herbert-Viktor Schütze) i pos. 48.55N-35.10V mens hun var på reise fra Cardiff, Wales til Clarke City, Quebec, Canada i ballast. 3 mann omkom.

1907 Built as DUKE OF YORK at John Blumer & Co., North Dock, Sunderland, England for Robinson Bros. SS. Co. Ltd (Robinson Bros.), Whitby, England. Launched 27/03, delivered in May.1911 Sold to A/S Magdalene (Hjalmar Røed & Co.), Tønsberg. Renamed MAGDALENE.1912 Transferred to Hjalmar Røed's Dampskibsselskab A/S, Tønsberg.1915 Sold to A/S D/S Hallfried (P. Kleppe), Bergen. Renamed HALLFRIED.1920 Transferred to North & South Atlantic Line Ltd (P. Kleppe), Bergen1920 Caught 19/04 fire in No.1 hold while discharging salpeter at Bush Terminal, Brooklyn, NY, USA. Beached, forepart heavily distorted. Condemned. Sold to James Shewan & Sons, New York, NY.1922 Repairs completed in april, but not registered.1925 Sold to New York & Florida Navigation Co., New York. Pput in service as HENRY W. BREYER.1927 Sold to James Shewan & Sons, New York.Re-sold to A. C. Elliott & Co. of Canada Ltd (D. G. Pinkney & Co.), London, England. Renamed ODILE.1930 Sold to J. & A. Karklins, Thomsons & Co. (D. Thomsons), Riga, Latvia. Renamed KATVALDIS.1940 Taken over by Ministry of War Transport (Stockwood, Rees & Co. Ltd), Port Talbot, Wales.1942 Torpedoed and sunk 25/08 by the German submarine U 605 (Kapitänleutnant Herbert-Viktor Schütze) in position 48.55N-35.10W whilst on a voyage from Cardiff, Wales to Clarke City, Quebec, Canada in ballast. 3 men lost.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Dnv, Lloyd,s, Starke. uboat.net
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no