M/T RAAD AL-BAKRY VIII

Tilbake til søk
RAAD AL-BAKRY VIII
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5215442
Klassifisering DNV1A1
Byggeår 1960
Leveringsmåned FEBRUAR
Byggenr 364
Bruttotonn/BT 13.327
Nettotonn/NT 7.448
Dødvekt/TDW 20.000
Skrog LOA 176,2 m
Skrog LBP 163,4 m
Bredde 22,6 m
Dypgående 12,2 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Tankskip
Hastighet 15
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Gøtaverken 760/1500 VGS-9, 2-takt/enkeltv., 9-sylindret, syl. dim.: 760 x 1.500 mm, 10.000 IHK (HFO)
Maskin-/motorbygger Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1983 - 1990
Norge
Sted Fredrikstad
Reg havn Jeddah

1959 Bygget som LYSEFJELL av Fredriksstad Mekaniske Verksted A/S, Fredrikstad for A/S Dovrefjell (Olsen & Ugelstad), Oslo. Sjøsatt 16/11.1960 Levert i februar. Byggekostnader NOK 27.175.000.1969 Ombygget til solventtanker i oktober. Ny tonnasje: 21.032 tdw, 13.645 brt, 7.761 nrt. Nye mål: Dypg.: 9,589 m.1970 Overført i august til K/S A/S Lysefjell & Co. (Olsen & Ugelstad), Oslo.1972 Hjalmar Bjørge, Oslo ble managers i mai. Omdøpt til BJØRGHEIM i juni.1978 Overført i mars til Chemical Carrier Inc. (A/S Hjalmar Bjørges Rederi, Oslo), Panama. Omdøpt til MAYA FARBER.1982 Norus Shipmanagement A/S, Oslo ble managers.1983 Solgt til Bakri Navigation Co. Ltd (Fekete & Co. A/S, Tønsberg), Panama. Omdøpt til RAAD AL-BAKRY VIII.1984 Registerhavn endret til Jeddah, Saudi Arabia.1987 Angrepet av kanonbåter i posisjon 25.25N-55.09Ø mens hun var på reise fra Ras Tanura, Saudi Arabia til Jeddah. Kun mindre skader.1990 Eksplosjon i lastetank 15/01 førte til brann da hun lå til ankers ved Port Sudan, Sudan mens hun var på reise fra Jeddah. 3 av mannskapet mistet livet. Erklært totalt tap.Brakk i to februar og akterskipet sank.Forskipet ankom 28/03 under slep til Alang, India for hugging.

1959 Built as LYSEFJELL at Fredriksstad Mekaniske Verksted A/S, Fredrikstad for A/S Dovrefjell (Olsen & Ugelstad), Oslo. Launched 16/11.1960 Delivered in February. Building costs NOK 27.175.000.1969 Converted to a solvent tanker in October. New tonnage: 21.032 tdw, 13.645 grt, 7.761 nrt. New meas.: Draught: 9,589 m.1970 Transferred in August to K/S A/S Lysefjell & Co. (Olsen & Ugelstad), Oslo.1972 Hjalmar Bjørge, Oslo became managers in May. Renamed BJØRGHEIM in June.1978 Transferred in March to Chemical Carrier Inc. (A/S Hjalmar Bjørges Rederi, Oslo), Panama. Renamed MAYA FARBER.1982 Norus Shipmanagement A/S, Oslo became managers.1983 Sold to Bakri Navigation Co. Ltd (Fekete & Co. A/S, Tønsberg) Panama. Renamed RAAD AL-BAKRY VIII.1984 Port of Registry changed to Jeddah, Saudi Arabia.1987 Attacked by Gunboats in position 25.25N-55.09E whilst on a voyage from Ras Tanura, Saudi Arabia to Jeddah. Minor damages.
1990 Explosion and fire 15/01 in a cargo tank at anchor off Port Sudan, Sudan whilst on a voyage from Jeddah. 3 off her crew lost their lives. Declared total loss.Broke in two parts in February and the aft part sank.1990 Forepart arrived 28/03 in tow at Alang, India for demolition

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: skipshistorie
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no